Veoautode puhkeala tüüpmudel

Sepp, Cristian (2020) Veoautode puhkeala tüüpmudel. [thesis] [en] Truck Parking Area Standard Model.

[thumbnail of lõputöö - digidoc] PDF (lõputöö - digidoc) - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[thumbnail of lihtlitsents - digidoc] PDF (lihtlitsents - digidoc) - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (77kB)

Abstract

Lõputöös „Veoautode puhkeala tüüpmudel“ antakse ülevaade riigimaantee E67 ehk Tallinn-Pärnu-Ikla maantee äärsete tanklate ja puhkealade olukorrast ja pakutakse välja tüüpmudel, mis pakuks autojuhtidele vajalikke teenuseid. Lõputöö käigus läbiviidud vaatluse käigus külastas töö autor riigimaanteel E67 ehk Tallinn-Pärnu-Ikla maanteel asuvaid tanklaid ja puhkealasid. Üles märgiti pakutavad teenused ja võimalused. Juhul kui parkla oli joonitud märgiti üles ka parkimiskohtade arv ja mõõtmed. Positiivne oli see, et 21-st külastatud tanklast ja puhkealast oli WC puudu vaid ühes maantee äärses taskus. Enim esinenud probleemideks olid joonimata parkimiskohad ja puuduvad või ülekuhjatud prügikastid Autojuhtide seas läbiviidud küsitlusega koguti infot ja arvamusi puhkealade hetkeseisu kohta. Kuna vastajaid oli vähe ei saa üldistusi teha, küll aga pakuvad need vastused kutseliste autojuhtide vaatenurka puhkealade olukorrale riigimaanteede ääres. Käesolevas töös loodi kogutud andmete põhjal puhkeala tüüpmudel, mille koostamsel on järgitud, et puhkeala vastaks Eesti Standardikeskuse poolt välja antud standardile „Linnatänavad“ ja saadaval oleksid Euroopa Komisjoni poolt 2019. aastal välja antud käsiraamatus „Käsiraamat turvaliste veoautoparklate haldajatele ja kasutajatele“ välja toodud kohustuslikud teenused.

Abstract [en]

The topic of this graduation thesis „Truck Parking Area Standard Model“ is chosen in connection with the increasing traffic on Estonian roads and the scarcity of truck parking areas near them. Due to the Driver's Working and Rest Time Act, professional drivers must take breaks from driving. The chosen topic is important because in the absence of truck rest areas, there is an increased risk of tired and insufficiently rested drivers participating in the traffic, who pose a danger to themselves and other road users. The aim of the thesis is to analyze the current situation of Estonian truck parking areas and compare it with Western and Southern Europe. The analysis is supplemented by the opinions of Estonian professional drivers about the current situation. The aim of the thesis is also to create a standard model of truck parking area that would meet the needs of drivers. The standard model can be applied all over Estonia. The needs of drivers in the parking area is determined by a survey. The first chapter of the thesis introduces the density of truck traffic in Estonia and the regulations that must be followed when building a truck parking area. In addition, examples of truck parking areas from Western Europe are presented and an overview of the current state of Estonian truck parking areas along the state highway E67 is made. The second chapter of the thesis presents the preferences of drivers' rest areas as a result of the survey and the author's vision of the standard model of safe truck parking area. Based on the collected data, a standard model of truck parking areas was created, following which it is ensured that the parking area complies with the standard “Linnatänavad” issued by the Estonian Center for Standardization and the mandatory services set out in the Manual for Operators and Users of Safe and Secure Truck Parking Areas issued by the European Commission in 2019 are available.

Item Type: thesis
Advisor: Sven Kreek
Subjects: Transport > Traffic Management > Traffic Safety
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Cristian Sepp
Date Deposited: 05 Jun 2020 12:58
Last Modified: 05 Jun 2020 12:58
URI: https://eprints.tktk.ee/id/eprint/5490

Actions (login required)

View Item View Item