Gaas autokütusena transpordis Scania näitel

Feldmann, Siim (2020) Gaas autokütusena transpordis Scania näitel. [thesis] [en] Gas as an Automotive Fuel in Scania Trucks.

[thumbnail of lõputöö - digidoc] PDF (lõputöö - digidoc) - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[thumbnail of lihtlitsents] PDF (lihtlitsents) - Other
Restricted to Registered users only

Download (112kB)

Abstract

Käesoleva lõputöö teema on “ Gaas autokütusena transpordis Scania näitel ”. Antud lõputöö peamine eesmärk on analüüsida tehase gaasimootoriga auto tasuvust transporditoimingutes, kuna minimeerides kulutusi kütusele on võimalik vähendada transporditeenuse omahinda. Mida suurem on teenuse müügihinna ja omahinna vahe, seda suurem on kasum, mille maksimeerimine on ettevõtte tegevuse peamine eesmärk. Scania Eestile kasumlik klient on oluline, mis tõttu uute tõhusamate transpordi lahenduste pakkumine on tähtis. Töös on võrreldud diisel ja gaasimootoreid, mõlema mootori hooldusvajadusi ning hoolduskulusid. Töös on uuritud kulukohti transpordis ning kütusekulu mõjutavaid tegureid. Mida vähem kulub kütust, seda vähem tekib heitgaase ja seda suurem on teenitav kasum ettevõttel. See tõttu on oluline, et autojuhti koolitatakse sõitma ökonoomselt, kellest sõltub kütusekulu oluliselt. Veoauto ja haagise tehniline seiskord mängivad rolli kütusekulu kujunemisel, mis tõttu on oluline hooldada ja remontida masinaparki regulaarselt. Tööst tuleb välja, et sääst kütusekuludelt on olemas nii tehase gaasimootoriga veoautol kui ka hübriid veoautol. Kui tööiseloom võimaldab kasutada veose veoks 410hp mootorit, siis analüüsi tulemustelt on näha, et võit kütusekuludelt on 18%, kui auto sõidab ca. 150.000km aastas. Transpordi ettevõtte jaoks rahaline võit on veel suurem, kui autot kasutada Saksamaal, kus 2023.a lõpuni on teemaksu vabastus, kui veok kasutab mootorikütusena CNG’d või LNG’d. Analüüsi tulemustest saab järeldada, et gaaskütustega saavutav võit on võimalik tänu seadusandlusele. Kütustele kehtestatavad aktsiismaksud moodustavad olulise osa kütuseliitri või kilogrammi hinnast. Töös on võrreldud kütusekulu 2019.a kütuse hindadega millest joonistub välja, et 2019.a oli gaaskütusega kasumlikus 50% suurem, kui 2020. 1. mai kütuse aktsiisimaksu langetamise järgsete hindadega. Kui riik peaks otsustama tõsta CNG, LNG ja LPG aktsiisi, seal juures diislikütuse aktsiisi muutmata, väheneb gaaskütustega saavutatav rahaline võit kütusekulult veelgi, mis teatud töö iseloomude puhul võib kaotada gaasimootori eelise diiselmootori ees. Maailmas sõidab suur hulk raskeveokeid, mis avaldavad olulist mõju keskkonnale. Alates 1993.aastast on kehtestatud raskeveokitele heitgaasidele normid, mis aasta aastalt on rangemaks muutunud, võttes kasutusele diiselmootoritel katalüsaatori, tahmaosakete filtri ning väljalaske gaaside järel töötlus seadmed. Gaasimootoriga veoautol tahmaosade ja NOx sisaldus väljalaske gaasides on väiksem, ning vajadust paigaldada tihti streikivaid seadmeid kehtestatud heitgaasi normide täitmiseks puudub. Lisaks otse summutitorust tulevatele heitmetele, tuleb mõõta ka erinevate kütuse jalajälge, mis on peamine kliimamuutuste mõjutaja. Kasutades transpordis kütusena inimese eluea jooksul taastuvat biometaani, on süsiniku jalajälg väiksem.

Abstract [en]

Current study`s „Gas as an automotive fuel in Scania trucks” main objective is to analyze gas engines profitability in road transportation. The reason why such study was done, is to understand Scanias customer’s and their need’s and being able to offer client’s more profitable transport solutions. Gas is an attractive alternative to diesel and can be used in many transport types, but we have to keep in mind that the top of the line 410hp gas engine’s capabilites are also limited and heavy transport such as timber and trailer are not able to use these engines in transport. This study also explains the cost aspects of road transport and influencing factors of fuel consumption. As we burn more fuel we also leave a bigger environmental footprint, because of this it is important to train truck drivers to drive economically and to repair and maintain trucks and trailers occasionally by professionals. To get the most reliable cost figures from this study maintanence cost differences are compared, Adblue cost has been taken into account and also the higher cost of a gas powered truck. Lowering exhaust emissions is the key to sustainable transport and many company’s that buy in their transport as service try to reduce the distances of products travel, move towards alternative fuels in transport and make product journeys as efficient as possible to minimize the environmental footprint of their distribution activities. This has become a new trend. The analyze of fuel cost’s on both diesel trucks and gas trucks show’s, that a 410hp gas powered tractor with 4x2 axles can be more profitable than a diesel truck. The amount of money that can be earned in 150.000km is a staggering 5600€. In some European countries, like Germany, highway toll exemption is applied to gas engine trucks, which means operators do not have to pay highway tax / toll to drive. This law was recently extended by Transport Committee of the German Bundestag, and now the benefit will last till the end 2023. From 1-st of May 2023, liquid fuels excise duty rate for diesel fuel was lowered in Estonia by 25%, which means the cost between CNG and diesel has been reduced significantly. This also impacts the profitabilty of a gas powered truck. From this reduction in liquid fuels excise duty we can conclude that the profitablity of any engine fuel type is directly related to laws a country.

Item Type: thesis
Advisor: Aimar Lukk
Subjects: Transport > Automotive Engineering > Car Construction
Transport > Tansport of Goods
Transport > Transport Economics
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Siim Feldmann
Date Deposited: 05 Jun 2020 11:23
Last Modified: 05 Jun 2020 11:23
URI: https://eprints.tktk.ee/id/eprint/5369

Actions (login required)

View Item View Item