Kaubavedude digitaliseerimisega kaasnev kasu Eesti Maanteeameti näitel

Maasik, Triina (2020) Kaubavedude digitaliseerimisega kaasnev kasu Eesti Maanteeameti näitel. [thesis] [en] The Benefits of Freight Transport Digitalization Based on the Example of the Estonian Road Administration.

[thumbnail of lõputöö - digidoc] PDF (lõputöö - digidoc) - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Dokumentatsiooni digitaliseerimise kasulikkusest saab näiteid tuua pea igast valdkonnast, kuid logistika puhul on neid näiteid veel üsna vähe. Transport ja logistika on ehe näide tänapäeva globaliseerunud maailmast, kus kaup peab liikuma kiirelt ja informatsioon veel kiiremini. Autor usub, et kõige parem oleks alustada siseriikliku transpordikorralduse digitaliseerimisest ja sealt edasi liikuda rahvusvahelise transpordi projektideni. Maanteeamet ja MKM sätestavad tingimused Eesti teedel toimuvateks vedudeks, seega otsustas autor uurida, mida Maanteeamet digitaliseerimisest loodab võita. Lähtudes Maanteeametiga tehtud intervjuust, kus selgus nende peamine informatsioonivajadus – veokite teljekoormuse teadasaamine – jätkas autor tööd, uurides telemeetrilisi ja veondusele mõeldud digitaalse dokumentatsiooni teenuse võimalusi Eesti turul. Üks võimalus teada saada veoki teljekoormus, on paigaldada veokile telemeetriline seade. Teine võimalus on kasutada teisaldatavaid või statsionaarseid liiklusloendureid, mis on paigaldatud teekattesse. Autoregistri infosüsteem pakub Maanteeametile andmeid veoki tühimassi kohta ja teades koorma kaalu, saab arvutada teljekoormuse. Täismassi põhjal saab Maanteeamet küsida teekasutustasu ning vajadusel väljastada suur-ja raskeveokitele erilubasid. E-veoselehtede laialdasema kasutuse korral tulevikus, võiks süsteem olla ühendatud Teetasu süsteemiga. See oleks üks viis tagada teekasutustasu parem laekumine. Veodokumentide digitaliseerimine toob endaga kaasa läbipaistvuse teedel toimuvast. Digitaalse veoselehe kasutamise tingimused nõuavad, et sõidukit on GPS seadme abil võimalik reaalajas jälgida, ning veo teekonda on võimalik ka hiljem tuvastada. Teine oluline tingimus on, et distantsilt saavad infot koorma kaalu kohta nii politsei, kui ka teised relevantsed osapooled. Statistiliste andmete kogunedes, on Maanteeametil võimalik saada koondstatistikat marsruutidest ja riigiteedel liikunud veokite teljekoormustest. Teljekoormuse ja liiklussageduse põhjal koostab Maanteeamet näiteks ka teede ja sildade kulumise kohta statistikat. Omades teedel toimuvast täpset ülevaadet, saab Maanteeamet teha kapitaalremondi asemel ennetavaid parandustöid, potentsiaalselt säästes miljoneid eurosid. Elektroonilise veoselehe kasutamine, toob endaga kaasa ka kiirema informatsiooni liikumise kõigile. Enam ei pea ootama füüsilise veoselehe järgi, ega tegelema skaneeritud dokumentidega. Kord sisestatud andmeid saab taaskasutada, kas statistika või arvete koostamiseks. Lisaks ei pea muretsema veoselehe kadumise ega pahatatliku muutmise pärast. Iga andmesisestus on ajaliselt salvestatud ja andmeid sisestav isik on tuvastatud. Käesoleva töö käigus on saadud tagasisidet Maanteeameti digitaalse veoselehe pilootprojektis osalejatelt. Uuritud projekt on pindamistöödest Harju ja Rapla maakondades. Maanteeamet saab täieliku ülevaate objektile jõudnud materjalide kogustest, ja neile, nagu ka teistele osapooltele, on kõik pooleliolevad veod reaalajas nähtavad. Pindamistööd on iseenesest juba logistiline väljakutse, kuna toimub palju ühest kohast teise liikumisi, samal ajal õppida uut rakendust kasutama, muutub ehitaja elu raskemaks. Sellegipoolest oli elektroonilise veoselehe tagasiside positiivne ja objektile on liikunud üle tuhande koormatäie kaupa vähem kui kuu ajaga. Juba saab öelda, et e-veoseleht on tulnud, et jääda. Vedajafirma, kes projekti jaoks vedusid korraldab, on teenusega väga rahul ja soovib võimalikult kiiresti kogu ettevõtte tegevused digitaalsetele saatelehtedele üle viia. Eesmärgi saavutamiseks on vaja tõhusat avaliku- ja erasektori koostööd. Avalik sektor peab sätestama vastavad standardid, mille järgi erasektor saab arendada vajaminevaid infosüsteeme ja rakendusi. Uued lahendused, mida logistikasektor vajab, võimaldaksid unustada paberimajanduse ja sellega kaasneva. Kaubavedude digitaliseerimisega muutuvad tegevused läbipaistvamaks, mugavamaks, efektiivsemaks ja seadustele vastavamaks; täpsem statistika muudab teede-ehituse ja hoolduse planeerimise täpsemaks, kaovad või vähenevad probleemid, millega ametnikud ja erasektor täna tegelevad. Teedeehituse- ja hooldushangete hinda arvestades, peaks kõik jõupingutused valdkonna arendamiseks olema riigile prioriteetsed.

Abstract [en]

Examples of the benefits resulting from digitalization can be found in every field where it has been implemented, however, the potential for digital freight documents is not yet fully reached. Transport and logistics is a prime example of today’s globalized world, where goods must move fast and the relevant information even faster. The author believes that it is best to start with the digitalization of domestic transport management and then move on to the international. Especially given Estonia’s reputation of being digitally advanced. The aim of this paper is to map out the projects and developments created for the digitalization of freight transport, and to study whether and how the Estonian Road Administration (ERA) will benefit from them. ERA’s benefits will be viewed from two main aspects. Firstly, the positive impact on the strategic planning, meaning data collection, analysis and the planning of the construction of state roads. Secondly, the positive effect on owner supervision of state roads and ensuring the maintenance of roads. Both would enable ERA to carry out preventive repairs instead of overhauls of roads, potentially saving millions of euros. The author carried out five interviews with relevant parties: First one being with two representatives of ERA, where the administration’s need for currently unknown information became clear – namely, finding out the axle load of trucks on all state roads. For that, the author found telemetric and digital waybill services for transport in the Estonian market. One way to find out the axle load of a truck is to install a telemetry device on the truck. Another option is to use portable or stationary traffic counters mounted on the road surface; Second one with the sales representative of Waybiller Limited Company (Ltd) who provide the service of electronic consignment notes for domestic use and whose service is used in the latest pilot project by ERA. This service brings with it greater transparency regarding the flow of traffic on roads. The conditions of using an e-waybill include the truck being tracked by a GPS device, it’s route being visible in real time and later determined by the positioning logs. The weight of the goods is also visible via e-waybill and thanks to the existing data of vehicles, the unladen weight of the axle load can be calculated; Third, the representative of Üle Ltd that provide construction work for the same project and, fourth, with Järvak Joint Stock Company chief executive officer, the carrier company for the aforementioned project. Both representatives gave positive feedback on their short experience of using the new e-waybill data system; Fifth the company MobiCarnet Ltd that focuses on electronic CMR’s. The aim of this interview was to gain perspective of what the future of international road freights might look like when other countries are also ready to start using e-CMR’s. Based on the information obtained from the interviews, articles prepared by experts and the knowledge of the author, who has been working and studying the field of logistics for four years, the potential benefits of digitalization for ERA and therefore for the logistics sector in general is provided. Currently, the public procurement pilot project mentioned above is one of the few using e-waybills. For widespread and effective use, the public and private sector need to work together to achieve maximum benefit of digitalization of road freights. The public sector must set appropriate standards according to which the private sector can develop the necessary information systems and applications. With the digitalization of road freight transport, all activities become more transparent, convenient, efficient and more in line with the law; more precise statistics will make road construction planning more accurate and eliminate or reduce the problems faced by the logistic sector today. Given the cost of road construction and maintenance procurement, all efforts to develop the sector should be a priority for the state.

Item Type: thesis
Advisor: Tõnis Hintsov
Subjects: Transport > Logistics > Information Systems in Logistics
Divisions: Institute of Logistics > Transport and Logistics
Depositing User: Triina Maasik
Date Deposited: 08 Jun 2020 06:18
Last Modified: 08 Jun 2020 06:18
URI: https://eprints.tktk.ee/id/eprint/5097

Actions (login required)

View Item View Item