Laovarude optimeerimine Orkla Eesti AS näitel

Vanaselja, Kaie Laurie (2020) Laovarude optimeerimine Orkla Eesti AS näitel. [thesis] [en] Inventory Optimzation in Orkla Eesti AS.

[thumbnail of lõputöö - digidoc] Other (lõputöö - digidoc) - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[thumbnail of lihtlitsents] Microsoft Word (lihtlitsents) - Other
Restricted to Registered users only

Download (17kB)

Abstract

Lõputöös anti ülevaade varude olemusest ja nende vajalikkusest ning lühidalt ka nendega seotud kuludest. Välja on toodud erinevad valemid puhvervarude arvutamiseks ja nendega seotud riskidest. Lisaks on räägitud erinevatest võimalustest, kuidas tooteid klassifitseerida ja leida vastused küsimustele, millal tellida ja kui palju tellida. Sissejuhatuses püstitas autor uurimisküsimused, mille abil tuvastas autor töö käigus Orkla Eesti AS varude juhtimise hetkeolukorras kitsaskohad ja leidis võimalusi, kuidas olukorda parandada. Esimene neist oli Leedu laos seisvate toodete riskide maandamise võimaluste kohta. Selleks pidi leidma võimaluse, kuidas kiirelt ja lihtsalt Leedu laovarusid jälgida. Selleks saadab Leedu pool ühe korra nädalas Exceli faili, mis sisaldab kõikide toodete koguseid ja parim enne kuupäevasid ning autor koostas endale omaette faili, kus on võimalik jälgida laoseisu muutumist ja arvestada keskmise järgi kui kauaks laoseisu jagub. Sealt on võimalik tuvastada esimesed ohumärgid ja kiirelt reageerida. Teiseks uuris autor, kuidas aktiivne suhtlus tarnijaga võib olla võimalus laovarude vähendamise ja kriitiliste olukordade lahendamisele. Tänu laosaldo analüüsimisele leidis autor tooted, mida ettevõte poleks suutnud realiseerida, sest neil oli vähem kui aasta säileajast alles, kuid tavamüükidega oleks neid koguseid müünud keskmiselt poolteist kuni kaks aastat. Kokku hoiti ära 113 000 euro väärtuses kauba sisse ostmine tänu tarnijaga suhtlusele ja olukorra selgitamisele. Samuti vähendati Eesti jaoks kohustuslikus korras väljaostetavate toodete arvu ühe võrra, mis vähendas samuti Leedus seisvate toodete riski. Kindlasti peaks ettevõte fikseerima muudatuse ka hankelepingus. Kolmandaks uuriti laovarude optimeerimise võimalusi. Ühe võimalusena nägi autor erinevaid analüüsi meetodeid, mis aitavad ettevõtetel teha õigeid otsuseid varude juhtimisel. Esimene neist oli ABC analüüs, mille tulemuste põhjal seab ettevõte endale ka tarnekindluse eesmärgid. Ettevõttes kasutatakse järgmise aasta prognoose analüüsi teostamiseks, kuid antud tootegrupi puhul peaks analüüsima pigem eelmise aasta andmeid, sest need annavad reaalsemaid tulemusi. Prognoosides ei arvestata täpselt, mis allahindlusega antakse tooteid kampaaniatesse ja sinna ei arvestata laovarude realiseerimisi, mistõttu võib prognoositav jääktulu olla suurem kui tegelik. Seetõttu peaks ettevõte kasutama eelmise aasta müügiandmeid, et näha, milline on reaalne saadud tulu toodete pealt, sest praegust mudelit kasutades määrab ettevõte pea pooltele toodetele kõrgema staatuse kui peaks. Kui turundus tahab mingeid tooteid esile tõsta reklaamidega, siis saab alati ka manuaalselt mingiks perioodiks toote tähtsust muuta. XYZ analüüs ei andnud loodetud tulemust, sest teadaolevalt ongi toodete müük aasta jooksul ebaühtlane ja ettevõte peaks jätkama müügiprognoosi hälbe leidmisega, mis näitab kui palju tegelik müük erines ennustatust. Lisaks peaks kindlasti sõlmima klientidega võimalusel väiksemad säileajanõuded, mis vähendaks samuti toodete seisma jäämist lattu ja siis ei peaks juurde tellima värsket, et teatud klientide jaoks tarneauku vältida. Neljandaks uuriti tellimisprotsessi kiirendamise võimalusi. Sellele aitas kaasa ettevõtte uue planeerimislahenduse SAP IBP kasutuselevõtt. Ostutellimusi ei pea enam käsitsi ettevõtte programmi Scala sisestama, vaid nüüd on võimalik need mõne klahvi vajutusega sinna importida, mis hoiab kindlasti kuskil viis kuni kümme minutit aega kokku. Lisaks vähenes koosolekuks valmistumise aeg, sest enam ei pidanud erinevatest failidest kokku tõstma puhvervarusid ja nõudlus, vaid nüüd on need kõik ühes kohas kogu aeg saadaval. Samuti kiirendas koosolekute aega ettevõtte otsus ühendada tootegrupi puhul turundusosakonna ja müügiosakonna töötaja. Nii on vähem inimesi, kellega peab arutlema. Kokku on kokkuhoid koosolekute korraldamise ja läbiviimise juures 1 tund ja 15 minutit, mis on märkimisväärne ajaline võit. Seetõttu on võimalik koosolekuid teha ka tihemini ja koostööd suurendada. Seega sai lõputöö eesmärk sai täidetud ja autor leidis võimalusi, kuidas parandada laovarude juhtimist Orkla Eesti AS ettevõttes. Laovarusid on võimalik optimeerida kui ettevõte: • muudab oma ABC analüüsi teostamise meetodit; • kasutab uut Leedu laovarude jälgimise ja kiiranalüüsi võimalust; • jätkab koostöö arendamist tarnijaga ja ettevõtte siseselt; • alustab klientidega läbirääkimisi säileaja nõude vähendamiseks, et vähendada tarnimata toodete arvu.

Abstract [en]

Inventory management is an important part to ensure that the company's profit increases as well as the customers satisfaction. This thesis covers one product group in the leading food processing industry in Estonia Orkla Eesti AS. The named products have a relatively high price and therefore use a lot of capital by just standing in the inventory. So it is important that there is no obsolete nor dead stock. There is a deal between the three Baltic countries, that Lithuania buys all the goods from suppliers for all parties, deals with the labeling and storaging. For products that the sales are smaller countries share the stocks, but for better selling ones each country has to be responsible for their own one. The sales are unstable and they are hard to forecast, but they have a long lead time 3-4 months, which means forecasting is a big part of ensuring that the invetory is on optimal level. The purpose of this thesis is to find possibilities to optimize the most time and capital consuming product group's inventory. There are four research questions that the author fount the answers to. First one was, how to decrease the risk of big quantities standing in the Lithuania's warehouse. The author has made it possible to easily see the inventory Estonia has there and see how long the goods will last with the average sales. For that Lithuana's side will send an Microsoft Office Excel file once a week which can then be copied into another file where the calculations are done. So it makes it possible to monitor all products and see any red flags early. The second one explored the possibility that good relationship with the supplier can help to decrease the inventory and can help find solutions in critical situations. For example by analysing the stocks, author found products that the company would not be able to sell in the Estonian market that fast. The goods had an expiration in less than a year, but with normal sales we would have sold them for around two years. In the end company saved 113 000 euros, by not having to buy these products. Analysing the sales there was also a product which minimum order quantity was too big, because the sales had decreased over the years, but explaining the situation we came to an agreement that Estonia will now share a stock with Lithuania and the goods will just be labeled. So there is a smaller risk of goods that will be left in the warehouse. The third one was about the inventory optimization possibilities. One of them is ABC-analysis. In the company they use next years sale forecasts for the analysis, but for these products it would be better the last years actual sales, because they can give more accurate results. And there is also always a possibility to change the status of some product if there is a larger campaing and a higher case fill rate is needed. XYZ analysis did not give any extra value, because it was already clear that the sales are unstable, so the company should continue using sales forecast accuracy as one of the key performance indicator. Also it is important that the company tries to get better deals with the customers regarding the shelf life requirement to ensure that there is no need to keep buying fresh stock and leaving the old one to become a dead stock. The last one was about the possibilities of speeding up the ordering process. The new SAP IBP planning solution helped to decrease the time that goes to preparing for the meetings with sales and marketing team and also cut down the time it takes to plan the purchasing quantitites. It has also helped to calculate the safety stocks, because now it is possible to calculate a different one for every week according to the demand that is planned.

Item Type: thesis
Advisor: Tarmo Saremat
Subjects: Transport > Logistics > Logistics and Supply Chain Management > Inventory Managment
Transport > Logistics > Logistics and Supply Chain Management > Supply Chain Management
Divisions: Institute of Logistics > Transport and Logistics
Depositing User: Kaie Laurie Vanaselja
Date Deposited: 08 Jun 2020 06:40
Last Modified: 08 Jun 2020 06:40
URI: https://eprints.tktk.ee/id/eprint/5082

Actions (login required)

View Item View Item