Velomarket OÜ varude juhtimine

Luht, Reimo (2020) Velomarket OÜ varude juhtimine. [thesis] [en] Inventory management of Velomarket OÜ.

[thumbnail of lõputöö - digidoc] PDF (lõputöö - digidoc) - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Varud on ettevõttele olulise tähtsusega. Tänu varude olemasolule on võimalik hoiduda ebameeldivate ja ootamatute asjaolude eest ning võimalus saavutada paremat klienditeenindust. Varude tüüpe on mitmeid, mida ettevõtetel on võimalik müüa, kasutada või vahendada. Kõiki tüüpe varusid tuleb analüüsida, kasutades erinevaid meetodeid ja lähenemisviise. Varud moodustavad ettevõtte käibevarast suure osa, selleks, et seda kasutada võimalikult efektiivselt, tuleb esmalt mõista, milleks on varude juhtimine vajalik, ning seejärel selgeks teha, kuidas see täpsemalt toimib. Efektiivne varude juhtimine eeldab pidevaid analüüse. Velomarket OÜ äri on hooajaline ning hooajaga soovitakse saavutada võimalikult kõrge klientide rahulolu, pakkudes neile soovitavaid tooteid õigel ajal õiglase hinnaga. Selleks, et ettevõte suudaks rahuldada suurema osa klientide vajadusi, peab ta omama piisavalt suurt kogust varusid, kuid samas vältima sellega kaasnevaid kulusid. Analüüsist selgus, et võrreldes 2019. aastat 2018. aastaga, kasvas Velomarket OÜ varude maht 48,3% ning müügitulu vaid 11,2%. Põhjusteks, miks näitajaid nii käitusid, võib tuua lattu seisma jäänud eelmise aasta kaubad ning seda, et lisaks telliti juurde palju uue aasta mudelid. Samal põhjusel langes ka 2019. aasta varude käibekordaja 25,1% võrreldes 2018. aastaga. Varud koosnesid möödunud hooaja jalgrattamudelistest ja uue hooaja mudelitest. Selleks, et sellist olukorda vältida ja mitte kaotada müügitulus, oleks esmalt mõistlik kaupluses müüa maha möödunud aasta tooted ning alles siis liigutada kogu müügifookus uue hooaja toodetele. Seni, kuni suurem osa eelmise hooaja mudelitest pole müüdud, oleks mõistlik uue hooaja tooteid müüa e-kaupluses selleks, et mitte hoida kinni lao- ja müügisaali ruumi. Analüüsist selgus ka, et varude inventuuri tehakse üsna algeliselt. Autori arvates tuleks protsessi lihtsustamiseks ja kiirendamiseks kasutusele võtta kaasaskantavad triipkoodilugejad ning pärast koodide sisseskännimist saaks tulemused otse laoprogrammi sisestada ning kogu inventuur oleks tehtud. Ettevõttes läbi viidud kahe põhilise brändi ABC analüüsi tulemusel selgusid tooted, millele tuleks oluliselt rohkem tähelepanu pöörata ja millele mitte. Uue hooaja tellimust koostades tuleks järgida A-rühma ja B-rühma tooteid ja teha tellimus vastavalt sellele. Oluline fakt, mida tuleks järgida, on see, et ettevõte on olnud pidevas kasvus ja nõudlus toodete vastu kasvab iga aasta. C-rühma tooted tuleks tuua rohkem esile selleks, et need 38 saaks müüdud, vastasel korral hoiavad need väärtuslikku lao- ja müügisaaliruumi kinni, mida saaks kasumlikumate toodete puhul ära kasutada. Sellist tüüpi äri puhul, mis tegutseb vaid hooajaliselt, pole võimalik rakendada optimaalse tellimiskoguse valemit EOQ. Ettevõtted, mis tegutsevad vaid hooajaliselt ja on väga sõltuvad ilmast, peavad olemas valmis pakkuma tooteid võimalikult kiirelt tarbijatele, vastasel juhul kaotatakse klient konkurendile. Arvutustulemused näitasid ära võimalikult optimaalsed tulemused laopinna ja madalate kulude kasutuses, kuid sellist tüüpi ettevõtte puhul tuleb see pigem kahjuks kui kasuks. Kuna hooajaväliselt keskendutakse rohkem e-kaupluse müügile, siis võiks lisaks uurida e-kaupluses populaarsemate toodete ja varude suhet. Välja tuleks selgitada, kas e- kaupluse ja füüsilise kaupluse klientide soovid on sarnased ning kas laos olevad tooted vastavad e-kaupluse nõudlusele. Võrreldes müügikäibe puhasrentaabluse trende varude käibekordajatega selgus, et kordaja muutumine polnud uuritavatel aastatel otseses seoses kasumlikkuse kasvuga, kuid ettevõtte kasumlikkuse tagamiseks tuleks hoida varude suurus ja maksumus siiski optimaalsel tasemel ning jälgida varude käibekiiruse edaspidist mõju kasumi teenimisele. Autori arvates on lõputöö eesmärk saavutatud.

Abstract [en]

The subject of this final thesis is titled “Inventory management of Velomarket OÜ”. The paper is written in Estonian. The thesis consists of the following parts: 42 pages, including nine tables, 12 figures and four appendixes. 26 sources have been used for writing this paper of which 17 are printed books and 9 are other kind of sources. Inventories form a significant part of the company's current assets, so it is important to manage them skillfully and consciously. Competent inventory management ensures product availability and reduces capital adequacy. Inventories are also directly related to the satisfaction of customer orders submitted to the company, and in case of deficiencies, this would immediately have an impact on the company's performance. Inventory management must be organized in a way that best achieves the organization's business objectives. This includes not only the physical management of stocks, but also the management of the data used to describe stocks and the systems used to process the data. The purpose of the thesis was to analyze the inventory management of Velomarket OÜ and to make proposals for more efficient use of inventories based on the results of the analysis. In order to achieve the goal of the thesis, the author has set the following tasks: 1) based on the professional literature, to create a theoretical framework for the analysis of the company's inventory management; 2) choose a suitable methodology for conducting empirical research; 3) to analyze the inventory management of Velomarket OÜ in 2017-2019; 4) make proposals for more efficient use of stocks based on the results of the analysis. The work consists of three chapters. The first chapter presents the methodology of the dissertation, which characterizes the company, the problems related to the management of its inventories, and the aim and tasks of the dissertation. The methods of data collection and data analysis selected for the empirical analysis of the dissertation are also described. The second chapter deals with the definition, classification and accounting principles of inventories. The third chapter focuses on the inventory management and analysis of Velomarket OÜ, which consists of determining the optimal volume of inventories, ABC analysis and analysis of the efficiency of inventory use. At the same time, changes in inventory-related financial statements are also analyzed. The suggestions resulting from the analysis are as follows: 1) to modernize the conduct of inventories 2) on new season orders the company should focus on A and B product groups 3) analyze the relationship between the most popular products and stocks in the online marketplace; 4) in order to ensure profitability, the size of stocks should be kept at an optimal level and the future impact of the turnover rate on profits should be monitored. The research tasks were completed and the purpose of the work was fulfilled.

Item Type: thesis
Advisor: Helle Noorväli
Subjects: Economy and Management > Retail and Wholesale Trade
Economy and Management > Economic Analysis
Divisions: Service Economy Institute > Commercial Economics
Depositing User: Reimo Luht
Date Deposited: 11 Jun 2020 13:04
Last Modified: 11 Jun 2020 13:04
URI: https://eprints.tktk.ee/id/eprint/4988

Actions (login required)

View Item View Item