TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Sobiva isolatsioonimaterjali valik sõiduauto salongi müra vähendamiseks

Riit, Jürgen (2015) Sobiva isolatsioonimaterjali valik sõiduauto salongi müra vähendamiseks. [thesis] [en] The Selection of Applicable Insulation Materials for Reducing Interior Noise in a Car.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (2MB) | Preview
[img]
Preview
PDF (lihtlitsents) - Supplemental Material
Download (408kB) | Preview

Abstract

Käesoleva lõputöö eesmärgiks oli sõiduauto sisemüra vähendamine. Arvesse tuli võtta heliisolatsioonimaterjalide omadusi ning teostada paigaldus katsesõidukisse. Lõputöö käigus selgitati peamisi heli levimisega seonduvaid teooriaid ning müra tekkimist ja olemust sõiduauto salongis. Selgitati ka müra mõju inimese tervisele ning erinevaid sellega kaasnevaid riske. Uurimustöö käigus katsetati erinevaid heliisolatsioonimaterjale Tallinna Tehnikaülikooli akustikalaboris ning selgitati välja materjalide helirõhu summutusvõimed ning erinevate helisageduste summutusvõimed. Tulemuste põhjal valiti välja sobilikud materjalid katsesõidukisse paigaldamiseks. Katsetustega selgus, et kõige paremini suudavad müra summutada suure tihedusega, bituumenil põhinevad materjalid, poroloonil põhinevad isolatsioonimaterjalid suutsid heli summutada nendest tunduvalt vähem. Bituumenil põhinevad heliisolatsioonimaterjalid summutasid võrdlemisi hästi ka madalaid sagedusi, mida on sõiduki salongis enim, poroloonil põhinevad materjalid summutasid enamjaolt vaid kõrgeid sagedusi, mis pole sõiduauto salongis määrava tähtsusega. Valituks osutusid kaks erineva paksusega bituumenil põhinevat materjali, kaubanduslike nimetustega STP Bomb ja STP Antirust S ning üks poroloonil põhinev heliisolatsioonimaterjal kaubandusliku nimetusega STP Biplast 10. Katsesõidukisse teostati kaks paigaldust. Esimese paigalduse käigus kaeti isolatsioonimaterjalidega sõiduki uksed ning teise paigaldusega sõiduki salongi põrand ning pagasiruumi põrand koos tagumiste rattakoobastega. Helirõhu mõõtmised toimusid nii enne kui ka peale igat paigaldust kahel erineva pinnakaredusega teel. Mõõtmiste käigus selgitati välja mürataseme vähenemine sõiduauto salongis. Selgitamaks töö majanduslikku mõttekust toodi töö käigus välja ka materjalide paigaldusega lisandunud kaal, materjalide maksumus ning materjalide paigaldamisele kulunud aeg ning raha. Töö autori hinnangul tasub sõiduauto heli isoleerimise eesmärgil kasutada bituumenil põhinevaid materjale ning vajadusel 10mm pakust poroloonil põhinevat isolatsioonimaterjali. Sõiduki isoleerimisega saavutati katsesõiduki salongis märkimisväärne mürataseme langus, olenevalt teekattest 5,3 – 5,6 dB(A), mis on inimesele tunnetuse mõttes oluliselt vaiksem kui algne müratase salongis. Sellise mürataseme languse puhul on sõidukis mugavam sõita, müra ei ärrita ega väsita enam sõiduki juhti ega kaasreisijaid olulisel määral.

Abstract [en]

The subject of this final thesis is "The selection of applicable insulation materials for reducing interior noise in a car“. Car manufacturers retrench in many ways. They save money on sound insulation materials installed in cars. Therefore the interior noise in cars is high which irritates the driver and passengers. Staying in high noise level for a long time may also damage people's health. The main purpose of this research is to test the reduction of interior noise in a car. To understand how to reduce noise and how to select materials for sound insulation the author describes the physical properties of sound and sound dispersal. To select the best materials for vehicle sound insulation all the materials were tested in acoustic laboratory. The reduction of sound pressure level before and after the installment of the insulation materials was measured in the laboratory. Sound spectrums were analyzed with every material. These analyses proved that the best sound insulation materials for car are based on bitumen. Materials based on polyurethane foam reduce much less noise than the ones based on bitumen. Therefore bitumen was chosen as the main material to be tested in the car. The materials were installed in the test car in two different areas. The first installation covered the doors of the vehicle whereby the interior noise was reduced by 2,2 dBA. The second installation covered the whole base of the vehicle, rear wheel arches and the luggage room. With the second installation the interior noise in the test vehicle was reduced (depending on road surface) by 5,3 – 5,6 dBA. With two installations the test car gained 45,67 kg and the cost of the materials was 374,1 EUR. The cost of the work needed to install the materials was 650 EUR, which sums up the total cost of sound insulation of the test car to 1024,1 EUR. The evaluation of the author proved that the installation of sound insulation materials in the test car paid off. The interior noise was reduced enough to increase the comfort of driving the car in a healthier and less stressful environment.

Item Type: thesis
Advisor: Annika Koitmäe
Co-advisor: Hans Rämmal
Subjects: Transport > Automotive engineering > Car construction > Road testing of cars
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Jürgen Riit
Date Deposited: 18 Jun 2015 07:36
Last Modified: 18 Jun 2015 07:36
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/981

Actions (login required)

View Item View Item