TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

KROSSIMOOTORRATTA JUHTIMIST JA SÕIDUASENDIT MÕJUTAVATE KOOSTEDETAILIDE ARENDAMINE JA RAKENDAMINE KAWASAKI KX250F JA KX450F NÄITEL

Ever, Keith (2013) KROSSIMOOTORRATTA JUHTIMIST JA SÕIDUASENDIT MÕJUTAVATE KOOSTEDETAILIDE ARENDAMINE JA RAKENDAMINE KAWASAKI KX250F JA KX450F NÄITEL. [thesis] [en] DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF KAWASAKI KX250F AND KX450F MOTOCROSS BIKE ASSEMBLY DETAILS WHICH INFLUENCE CONTROL AND DRIVING POSITION .

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (2MB) | Preview
[img] Archive (RAR) - Supplemental Material
Download (65kB)

Abstract

Lõputöös püstitatud eesmärkide saavutamiseks analüüsiti krossimootoratta juhtimist ja sõiduasendit mõjutavate koostedetailide tähtsust. Leiti, et sellisteks olulisemateks koostedetailideks on krossimootorrattal jalatoed, mille ehitusele ja tehnilistele mõõtudele ei ole mootorrataste valmistajad pööranud piisaval määral tähelepanu. Eesmärgiks seati keskmisest pikemat kasvu ja raskema kehakaaluga krossisõitja jaoks sobiva jalatoemudeli väljaselgitamine ning analüüsi tulemustele vastavalt sobiva väljatöötamine. Lisaks arvestati uurimustöö käigus detaili parimat sobivust alates 45 suurusnumbri krossisaabastele. Uurimuses analüüsiti erinevate sõitjate arvamusi ja kommentaare, võrreldi originaaldetailide ja järelturul saadaolevate toodete materjale, konstruktsiooni, tehnilisi mõõtusid ja omadusi ning jõuti järeldusele, et sobiv mudel järelturul saadaolevate seas puudub. Materjalide läbitöötamise käigus reastati erinevast materjalist jalatugede puudused ja eelised ning otsustati arendada välja tootemudel. Detaili projekteerimise käigus leiti jalatoe sobivaimad toetuspinna tehnilised mõõdud. Töö käigus leiti sobivaim lahendus kõrguse ja kaldenurga reguleerimiseks, toetuspinna haarduvuse tagamiseks ettenähtud naastutüüp valiti asendamisvõimalusena ostuosana kaubandusvõrgust. Detaili valmistamiseks otsustati kasutada arvjuhtimisega freespinki. Sellest lähtudes valiti materjaliks alumiiniumisulam margitähisega 7075-T6. Nimetatud materjalile koostati tugevusarvutused ning projekteeriti 3D mudel. Arendustöö käigus juhinduti võimalusest, et projekteeritud mudelit oleks kinnituspuksi ja reguleerimiskruvi asendamise korral võimalik kasutada praktiliselt kõikidel krossimootorratastel. Toote arenduse käigus lähtuti põhimõttest – analüüsida ja muuta niipalju kui vajalik, aga nii vähe kui võimalik. Lõputöö autori arvates panustavad paljud motosportlased pigem oma kaherattalise sõbra disainielementidesse, investeerivad mootori võimsust suurendavatesse lahendustesse ja jätavad tähelepanuta turvalisuse ja sõidumugavuse. Sõidu kiirusele avaldavad pigem olulisemat mõju mootrratta juhtimisdetailid ja vedrustus. Viimase arendamine nõuab aga tunduvalt mahukamat uurimistööd, mille läbiviimiseks autoril käesoleval ajal veel teadmisi napib.

Abstract [en]

The main purpose of this paper was to develop and exploit the constructions and conditions of a motocross bike´s footpegs because these details are directly influencing the control of the bike. There were four main purposes set - to find out the main problems of a footpeg, to compare different footpegs and to discover the best suitable footpeg model on the basis of the analyzed results, after which to create a 3D model of the footpeg. In the process of this paper several riders opinions and experiences were analyzed. The dimensions, material, design and properties were compared between the original footpegs and the aftermarket footpegs. The conclusion of the research was that a suitable product was not among the available ones. Different aftermarket footpegs were compared in a table by which their advantages and disadvantages were brought out. After the conclusion the descision was to create a protoype model The material was chosen by it´s properties and advantages compared to others, which was 7075 series aluminium T6. The main reason was it´s light weight and machinability. The strength calculations were created based on the material and dimensions of the 3D model. The 3D model´s construction was created based on the results of the comparison. It was taken into account that the rider would be taller, heavier and with a bigger foot size than the average rider. The designed model is possible to be used for any production motocross bike with different dimensions for the fastening sleeve and the adjusting screw. The result was to create a suitable footpeg model for a taller and heavier motocross rider - despite this, riders tend to focus more on the outlook of the bike, not the safety of themselves. Footpegs and suspension play a much bigger part in controling the bike.

Item Type: thesis
Advisor: Riina Pihl
Subjects: Mechanical Engineering > Production Development > Industrial Design
Mechanical Engineering > Production Development
Divisions: Institute of Circular Economy and Technology > Engineering Materials and Marketing
Depositing User: Keith Ever
Date Deposited: 19 Jun 2014 09:58
Last Modified: 19 Jun 2014 09:58
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/675

Actions (login required)

View Item View Item