TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Stepper ratas

Käärid, Karmo (2014) Stepper ratas. [thesis] [en] Stepper Bike.

[img] PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] PDF - Supplemental Material
Restricted to Registered users only

Download (231kB)

Abstract

Step-Mover on uus suund rataste ehitamisel. See ei ole küll traditsiooniline ratas, kuid sellele on kõik ratta funktsioonid ja see on seaduslikult rattaks tunnistatud. Step-Moveri unikaalsus seisneb paljudes asjaoludes. Üheks suureks plussiks on muidugi mugavus. See on ratas, mis on mõeldud linnades kasutamiseks ja selle teeb mugavaks asjaolu, et seda saab kiiresti kokku klappida ja ühistransporti kaasa võtta ilma, et see kellelegi jalgu jääks. Algseks eesmärgiks oli materjalide leidmine olemasolevale prototüübile, kuid olemas olev toode osutus nii kehvaks, et tuli eesmärki muuta. Ei olnud mõtet leida materjale millegi sellise jaoks, mida arvatavasti kunagi tootma ei hakata. Algne prototüüp oli lihtsalt väga algeline ja ei vastanud nõuetele. Kuna lihtsalt materjalide leidmine millelegi olematule ei tundunud just kõige mõistlikum tegevus, sai plaani võetud uue prototüübi loomine, mis osutus oodatust mahukamaks. Kuna eesmärgiks sai millegi uuema ja parema väljamõtlemine, tuli alustada kogu projekti sisuliselt nullist. Esimese asjana sai otsitud infot võimalike konkurentide kohta, kuna see projekt oli olnud juba üle kolme aasta väldanud ja seda oli näidatud nii teles kui ka erinevatel messidel, oli oht suur, et vahepeal on tekkinud mõni suurem konkurent. Ja nii see ka oli. Selle aja jooksul oli tekkind üks tõsine konkurent, kelle olemasolust oli leiutaja teadlik, kuid ei soovinud sellest rääkida projekti alguses. See muutis töö veelgi keerulisemaks kuna tuli välja selgitada konkurendi käekäik ja uurida välja, kas on tegu patendi vargusega. Tuli välja, et patent oli täitsa olemas, kuid see oli niivõrd keeruline, et sellest arusaamine käis üle jõu ning samas ei olnud see ka vajalik, kuna see oli ühestküljest leiutaja probleem ja teisestküljest oli juba StepMoveri patent mitu aastat varem välja antud ja ei olnud mingit ohtu, et keegi saaks tulla patendi varguse süüdistusega lagedale. Eesmärgiks oli väljaselgitada konkurendi toodet puudutavad asjaolud ja see eesmärk sai täidetud. Olles selgeks teinud turu seisu, sai alustada ratta ehitamist. Ideid oli palju, mis oli hea algus kõigele sellele. Eesmärk oli leida mehaaniliselt kõige sobilikumad lahendused ja need ellu viia. Kuna vahendeid nappis, oli mõne lahenduse leidmine natukene keerulisem, kuid lõpuks sai kõik valmis. Ei olnud küll võimalik tervet ratast valmis ehitada, kuid eesmärk sai ikkagist täidetud. Töö käigus arenes ratas oodatust tehniliselt paremaks. Esialgsest lahendusest jäi alles üksnes ideeline osa. Lähtudes patendist ja leiutaja ideest, sai valmis tehtud võimalike veomehhanismide maketid, mis tõid esile uued ideed ja tööpõhimõtted. Sealjuures olles ohutu ja vastupidav. Samuti sai välja vaadatud kõik materjalid, mis võimaldaksid nõudeid täita. Sealjuures sai väljaotsitud ka kõik standardosad, mis on juba aastate jooksul väga kõrgele tasemele välja arendatud ja mille rohkuse tõttu turul on muutund hinnad väga mõistlikuks, mis omakorda võimaldavad toote hinna madalal hoida. Teada olevalt maksab kõige rohkem uue toote valmistamine ja katsetamine. Kasutades olemasolevaid kvaliteetseid tooteid, on võimalik kokku hoida väärtuslikku aega ja loomulikult rahalisi vahendeid. Veomehhanismi ehitamisel oli eesmärk leida vastupidav ja töökindel lahendus, mis oleks võimeline saavutama 20 km/h. Arvutused näitasid, et uus mehhanism on selleks suuteline ja enamgi veel. Et selles kõiges veenduda, siis tuleks ratas tervikuna valmis teha, kuid selleks ei jätkund aega ja ressursse. Erinevaid lahendusi on muidugi palju, kuid turule sisenemiseks on väljapakutud lahendus kõige parem. Esialgu tuleb turule tulle selle tootega ja siis saab hakata edasi liikuma uute ideedega. Selel 37 on näha projektis osalenud tudengid koos valminud veomehhanismidega. Selel 38 on näha ratast tervikuna  

Abstract [en]

The StepMover is a new means of transportation that has been invented by Palle R Jensen. Many students and Palle have been working on the development of this project for several years. A lot of development work has already been done to give a new look and feel to the StepMover. An extensive amount of calculations have been made to test the strength and workings of the StepMover. The product is intended for anyone regardless of their age, size or gender. The aim is to get the product to a stage where it is comfortable to use and solves the various problems associated with taking a vehicle onto public transport. The StepMover project has participated in several television shows throughout the years to help in its development and show its potential. Currently there are four different prototypes and we are working with the most recent one. As there are solutions being developed for a new drive mechanism a lot of work is going into producing the latest prototype. There are many problems that still need to be solved as with all new products and designs trying to enter the market. To help protect the idea from possible competitors Palle Jenson currently holds a patent for the design which is a very valuable asset to the project and development of the StepMover. The patent can be found in appendix A

Item Type: thesis
Advisor: Sten Soomlais
Subjects: Transport > Automotive engineering > Car construction > Transmission systems
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Users 204 not found.
Date Deposited: 20 Jun 2014 09:22
Last Modified: 20 Jun 2014 09:22
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/514

Actions (login required)

View Item View Item