TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Linnaauto roolisüsteemi projekteerimine

Nööri, Tõnu (2019) Linnaauto roolisüsteemi projekteerimine. [thesis] [en] City car Steering System Design.

[img] PDF - Published Version
Restricted to repository personnel only until 27 May 2029.

Download (1MB)

Abstract

Antud lõputöö põhines linnaauto roolimissüsteemi koostamisel. Lõputöö tulemusena projekteeris autor CATIA programmis kogu roolisüsteemi komponendid ja pani komponendid omavahel ühendusse. Antud sõidukil tuleb nüüd valida õõtshoobade punktid vastavalt autori poolt pakutud rooliliigendite punktide järgi. Vastasel korral tuleb roolisüsteemi liigendi punkte muuta, et ei tekiks parasiitroolimist sõiduki vedrustuse liikumise ajal. Projekteeritud roolisüsteem vastab eesmärgile, et sõiduk suudab sõita ringteel, mille läbimõõt on 9 m. Roolisambas suutis autor ka kasutada üht kardaanliigendit, mille nurgaks jäi 14°. Selline nurk tagab, et roolisüsteem ei kiilu kinni ja rooli pööramine toimub ühtlaselt. Antud lõputöö andis hea ülevaate autorile, mida jälgida roolisüsteemi koostamisel. Tänu antud lõputööle sai autor osaleda grupitöös ja see grupp võib viia autorit uute koostöö võimalusteni.

Abstract [en]

This thesis was based on the creation of a city car steering system. As a result of the thesis, the author designed all the components of the steering system in the CATIA program and connected the components to each other. The vehicle now has to select the crank points according to the points of the steering joints suggested by the Author. Otherwise, the hinge points of the steering system must be altered to prevent the parasite from steering during the movement of the vehicle suspension. The design of the steering system corresponds to the purpose that the vehicle can travel on a roundabout with a diameter of 9 m. In the steering column, the author also managed to use 1-pin universal joints of 14 °. This angle ensures that the steering system is closed and the steering wheel is rotated evenly. This thesis gave a good overview of the author to follow in the steering system. Thanks to this thesis, the author was able to participate in group work and this group can lead the author to new cooperation opportunities

Item Type: thesis
Advisor: Janek Luppin
Subjects: Mechanical Engineering > Production Development > CAD Systems
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Tõnu Nööri
Date Deposited: 06 Jun 2019 12:02
Last Modified: 10 Jun 2019 07:30
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/4334

Actions (login required)

View Item View Item