TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Paradoksid automaatkäigukastide hooldusega

Mosel, Henry (2019) Paradoksid automaatkäigukastide hooldusega. [thesis] [en] Paradoxes with the maintenance of automatic transmissions.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (1MB) | Preview

Abstract

Autor hindab autoomanike teadmisi automaatkäigukastide hooldusest heaks. Suur osa autoomanikke teab, et käigukaste tuleb hooldada, korrektne õlitase on tähtis ning nad on tellinud automaatkäigukasti hooldust. Autor soovib, et omanikud tutvuksid rohkem enda auto kasutus- ja hooldusjuhenditega ning küsiks rohkem informatsiooni autotöökodadest ja margiesindusest. Internetist ja tuttavatelt leviv jutt ei pruugi alati vastata tõele. Vastajad olid teadlikud, et terminid long life ja lifetime oil ei tähenda, et käigukast ei vaja hooldust, sest kõik mis liigub, see kulub. Korrektne ja õigeaegne auto hooldamine pikendab auto eluiga. Selline teguviis on samuti ka loodust säästev. Erinevad autotootjad (Ford, Dodge, Volvo) näevad ette erinevalt käigukasti hooldusi. USA ja Kanada Fordi esindused ütlevad, et hooldada tuleb 240000 km järel. Eestis soovitatakse käigukasti hooldust 60000 km tagant. Volvo esindus ütleb, et hooldust ei ole vaja, kui just ei kasutata rasketes tingimustes (nt järelkäru vedamine). Dodge näeb ette käigukasti hooldust 100000 km tagant ning pärast 200000 km käigukasti vahetust. Dodge hinnangul on käigukasti eluiga 200000 km, siis vahetatakse käigukast välja. Võrdlus autotootjate vahel näitab suurt erinevust käigukastide hoolduses, kuigi kasutusel on täpselt sama käigukast. Autor leiab, et siin mängib rolli uue auto ostmisel esitatav aastane hoolduskulu. Kui jätta välja käigukasti hooldus, langeb aastane hoolduskulu. BMW ja ZF hooldused ei kattu. BMW ei näe ette käigukasti hooldust, kuigi käigukasti tootja näeb hooldust ette 80000 – 120000 km või 8 aasta tagant. Probleemid hakkavad esinema 100000 km peal, kui käiguvahetused hakkavad muutuma ebameeldivaks. Antud juhul ei oleks käigukasti hooldusest enam abi ja tegelema tuleks hakata remondiga. Uurimistulemused näitasid, et 24% autodest on hooldusega hiljaks jäänud. Nendel juhtudel hooldusel enam mõtet ei ole ja tegeleda tuleks hakata remondiga. Põhilisteks probleemideks oli juhtploki kulumine, solenoidide kulumine ja kinni kiilumine, turbiini ja sidurite kulumine. Autor soovitab autoomanikel sõidukite käigukaste hooldada. Seda tuleks teha ka siis, kui margiesindus seda ette ei näe. Tutvuda tuleks enda sõiduki kasutus- ja hooldusjuhenditega. Internetis ja tuttavatelt leviv jutt võib olla väär, probleemide ja küsimuste korral pöörduda enda margiesinduse või spetsialistide poole. Sõidukites tuleks kasutada õiget ja kvaliteetset õli. Oluline on meeles pidada, et planetaarülekandega käigukastil soovitatakse hooldust iga 80000 – 100000 km või 8 aasta tagant. Topeltsiduriga ja variaator käigukasti tuleks hooldada iga 40000 – 60000 km tagant. Käigukasti tootja Aisin soovitab õlivahetust iga 20000 km tagant, kuna õli määrdub ja kaotab enda omadusi. Korralik hooldus tagab pika käigukasti eluea. Töö autor leiab, et lõputööd saaks edasi arendada, kui võrrelda Ford, Volvo ja Dodge aastaseid hoolduskulusid. Lisaks võib üles otsida uue auto hinnad ja uurida sõidukite garantiitingimusi. Edasi arendades saaks uurida mis muudatusi on tehtud hoolduste ja käigukasti parendamise osas. Töö praktiliseks väärtuseks võib pidada seda, et sõidukite omanikud oleksid teadlikud käigukastide hoolduse vajalikkusest ja võtaksid arvesse, et käigukasti korrektne hooldus tagab sõiduki pika eluea. Hetkel on väga palju sõidukeid hooldusega hiljaks jäänud. Autor on töös välja toonud soovituslikud õlivahetusvälbad erinevatele automaatkäigukasti tüüpidele ja soovitusi sõiduki omanikele.

Abstract [en]

Thesis author sees everyday at work automatic transmission that are late for their maintenance. Owners of the car do not know when do maintain their car’s automatic transmission and are helpless to find information, because transmission and car manufacturers are telling a different story. When transmission manufacturer (ZF) tells to change the oil in 80000 – 100000 km or 8 years, the car manufacturer (BMW) says it is not necessary. The thesis author set goals to find out what people know about automatic transmissions and their maintenance. For that he conducted a poll over the internet. The goal was to get at least 100 answers. The target was exceeded, 216 answers were in total. Author asked nine questions, in some questions the respondent could write their own answer. Author wanted to know if car owners have their car’s manuals and have they read it. What do the respondents know about terms long life and lifetime oil. In conclusion, respondents knowledge of maintaining automatic transmission is good. A few think that maintaining transmission is not necessary, because the car manufacturer says so. Author’s recommendations for respondents was to not trust the internet so much and if in doubt, ask a specialist or a certifiedtechnician. Author also compared three different car manufacturers that use the same double clutch transmission. Volvo, Dodge and Ford all use the same MPS6 (Powershift) gearbox and the maintenance schedule is different. The results were staggering, because Volvo says it is not necessary to maintain the transmission. Only change the oil if the car is used for towing. USA/Candada Ford tells to change the oil in 241000 km but Ford Estonia recommends to change oil in 60000 km. Dodge therefore changes oil and filter in 100000 km and replaces the transmission in 200000 km. The author believes car manufacturers do not want to maintain the transmission, because annual costs might be too high then. And this will scare away the clients. Author wanted to know how many cars out of 100 are late for their transmission maintenance. Late for their maintenance means that there is no point changing the oil anymore. It is time to start repairing. Author counted 100 cars and listed them in Excel. 24 cars out of 100 are late, other 76 were on time. The main problems were: valve body wear, solenoid wear or stuck, clutch and torque converter wear. Wear was caused by abrasive oil. Abrasives in the oil came from clutches and other moving parts from the transmission. The thesis author recommends car owners to maintain car's transmission, because in the long run it is cheaper to change the oil than to repair it. Even change the oil when the car manufacturer tells you not to. Car owners should read their cars manual and maintenance manual. Ask questions from a specialist or a certified technician and do not trust the internet or what other people are saying. Remember to use the right and high quality oil. It is recommended to change the oil in planetary gearbox between 80 000 – 100000 km or 8 years, double clutch and CVT oil in 40000 – 60000 km. Proper maintenance keeps the transmission in a good shape for many years.

Item Type: thesis
Advisor: Aimar Lukk
Subjects: Transport > Automotive engineering > Autode hooldus, hooldusjaamad ja seadmed
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Henry Mosel
Date Deposited: 06 Jun 2019 11:45
Last Modified: 06 Jun 2019 11:45
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/4241

Actions (login required)

View Item View Item