TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Rõivaste arendus automatkajatele

Malter, Kaja (2018) Rõivaste arendus automatkajatele. [thesis] [en] Garment development for Car Travellers.

[img] PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (11MB)
[img] Other (lihtlitsents - bdoc) - Other
Restricted to Registered users only

Download (100kB)

Abstract

Käesoleva lõputöö eesmärgiks oli välja arendada rõivakollektsioon automatkajatele, mis oleks erinev kauplustes saada olevatest matkarõivastest ja mille välja arendamisel on arvestatud automatkamise eripärasid. Telliti tootearendus viiele tooteliigile, milleks olid: jakk, pikad püksid, dressipluus, T-särk ja lühikesed püksid. Lõplik kollektsioon aga koosneb kuuest mudelis, sest klient otsustas välja pakutud variantidest tellida kaks erineva disainiga t-särki. Lõputööd koostades keskenduti kahe keerukama toote arendusele ja väljatöötamisele. Jaki põhimaterjaliks valiti softshell, kolmekihiline kangas mis vastab tellija esitatud tingimustele: hingav, tuult läbi ei lase ja vihmaga läbi ei märgu. Softshell kanga välimine kiht on õhuke polüester kangas, keskmiseks kihiks on mikroskoopiliste pooridega polüuretaan, mis laseb niiskuse seestpoolt välja aga väljastpoolt niiskust sisse ei lase. Sisemiseks kihiks on mikrokiust polüester fliis. Pükste materjaliks valiti tvill sidusega tööriide kangas mille koostises on polüester ja puuvill ning kangas on töödeldud mustusthülgavaks. Valiku põhjuseks oli teadmine, et automatkal on püksid selline rõivaese, mis kõige rohkem kulub ja määrdub. Kanga koostises olev puuvill annab sellele hingavuse ja hügroskoopsuse ning polüester vastupidavuse kulumisele. Mustust hülgav viimistlus annab võimaluse pükse kanda pikema perioodi vältel, arvestades seda, et automatka ajal on riiete pesemine nagunii raskendatud. Lõputöö on valminud koostöös ettevõttega A La Carte Uniforms OÜ. Seda seepärast, et ettevõttel on pikaajaline kogemus erinevate vormi- ja töörõivaste tootmisel ning mudelite valmistamise tehnoloogia valikul on arvesse võetud ettevõtte töötajate kogemusi ja ettepanekuid. Töö käigus arvutati välja ka mudelite eeldatav omahind, mis sisaldab mudelitele kulunud materjalide maksumust ja eeldatavat õmblemise hinda. Toodete õmblemise maksumuse teada saamiseks võeti hinnapakkumised kahest erinevast ettevõttest. Töös on välja toodud kummagi mudeli kohta vastavalt kaks omahinda. Eesti ettevõtte hinnapakkumise alusel oli jaki omahinnaks 95,21 € ning pükste omahinnaks 63,18 €. Bulgaaria ettevõtte hinnapakkumise alusel kujunes jaki omahinnaks 83,96 € ning pükste omahinnaks 45,68 €. Automatkajate rõivaste arenduse käigus valminud tooteid katsetati tellija poolt igapäevastes tingimustes, perioodil kui testijal oli tavapärasest rohkem vaja autoga sõita. Rõivaste tellija ja testija hinnangu kohaselt võiks edasise arenduse käigus lisada pikkadele pükstele kusagile reie piirkonda näiteks lukud. Seda seepärast, et kui seikleja on olukorras kus on palav aga pole võimalik kohe riideid vahetada, siis saaks avada lukuga avad õhu paremaks ringluseks. Rõivaste väljaarendaja ettepanek mudelite edasiseks arenduseks on lisada pükste värvli küljeosadesse kummid, et pükse kandmine oleks mugav ka väiksemate kaalumuutuste korral. Kuigi testija seda probleemi ei esitanud, siis arendaja teiseks ettepanekuks on jaki ära võetavate varrukate tõmblukud asendada veniva lukulindiga tõmblukkudega, et muuta käeaugukaar pehmemaks ja suurendada sellega mugavust. Valminud testkollektsioon läheb reaalsetes automatka tingimustes katsetamisele 2018 aasta suvel, ning arendustegevus jätkub pärast katseperioodi tulemuste teada saamist. Lõputöö koostamise käigus valmisid testkollektsiooni mudelid jakk ja püksid koos kirjaliku osaga.

Abstract [en]

The aim of this thesis was to develop clothing collection for car travellers, that should be different from retail camping and travel clothes. Special requirement of cartravelling have been taken into account during the development. The clothes development order was made for five clothes type as follows: jacket, trousers, sweatshirt, T-shirt and shorts. The final collection consist six products, because the client decided to order two T-shirt with different design solutions. This theses focuses on developing two most detailed and complicated models. Softshell was chosen for the jackets main material, a three-layer material whitch corresponds to the client requirements: breathing, wind proof, water repellent. The outer layer of the softshell fabric is a thin polyester fabric, middle layer is polyurethane with microscopic pores what let the fabric breath but do not let the moisture in. The third, inner layer is microfiber fleece. The main material for trousers were selected twill workwear fabric, made from polyester and cotton fibers with dirt-repellent finishing. Reason choosing it over other materials was knoledge that for the car traveller the trousers are kind of clodes that wears off mostly and get dirty easily while doing rapairs of adjusting loads. The cotton in the fabric composition is breathable and hygroscopic and polyester gives durability for wearing. The dirt-repellent finishing gives an opportunity to wear trouser for long time, because clothes washing is complicated during car travel. The thesis has been made in cooperation with a company A La Carte Uniforms Ltd. They have long term experience with producing and developing different types of workwear and uniforms. During the models manufacturing process their experiences and suggestions were noted and taken into account. Net cost of the models that were made was calculated during the working process. It contains puchase of materials and sewing cost. To get the sewing cost calculation for the designed two models a price quote were sent to two companies - hence two different net costs for both models. Based an Estonian company offer a total net cost for jacket is 95,21 € and for trousers 63,18 €. Based on a Bulgarian company offer the calculation net cost for jacket was 83,96 € and for trousers 45,68 €. Test collection model testing was carried out throughout the work by the customer in everyday conditions, during the period when it was necessary to drive longer distances by car. According to the client feedback after testing, futher products development should add opening with zipper, somewhere in the thighs area, to regulate air circulation on warm enviroment conditions. Clothing developers proposals for further development are to add a waistband elastic on the side parts of trousers and a removable sleeves zippers of the jacket should be replaced with stretch zippers. By the end of the thesis, a test collection products (jacket and trousers) were completed along with the written part.

Item Type: thesis
Advisor: Margit Kuusk
Subjects: Clothing and Textiles > Design
Clothing and Textiles > Product Development
Divisions: Institute of Clothing and Textiles > Clothing Design and Technology
Depositing User: Kaja Malter
Date Deposited: 06 Jun 2018 06:24
Last Modified: 27 Aug 2019 07:37
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/4040

Actions (login required)

View Item View Item