TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Sõiduki projekteerimine 2018 human powered vehicle challenge jaoks

Filatov, Jevgeni (2018) Sõiduki projekteerimine 2018 human powered vehicle challenge jaoks. [thesis] [en] Vehicle Design for 2018 Human Powered Vehicle Challenge.

[img] PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Archive (ZIP) - Supplemental Material
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Other (lihtlitsents - bdoc) - Other
Restricted to Registered users only

Download (76kB)

Abstract

Lõputöö eesmärk – projekteerida võistlussõiduk Human Powered Vehicle Challenge jaoks. Võistluse osalejad on ülikoolide võistkonnad, mis esinevad oma poolt projekteeritud võistlussõidukid, mis peavad vastama võistluse reeglitele. Võistluse ajal toimuvad erinevad võidusõidud, ning võistkonnad peavad sooritama erinevaid ülesandeid, mis on püstitatud korraldajate poolt. Sõiduki projekteerimisel diplomandi eesmärgiks oli luua ohutus nõuetele vastatav sõiduk, ning saavutada võimalikult madalama massi. Ohutusnõuete tagastamiseks võistlussõiduki raam projekteeritud nii, et raami torud ümbritsevad pilooti ümber. Piloodi pea ja õlgade ümber olevad torud moodustavad ümbermineku kaitse süsteem. Ümberminekus süsteemile kuuluvad ka turvarihmad ja istme, nende abil tagastatakse piloodi väljakukkumine võimatuse. Raami projekteerimisel kasutatakse ümar-, ruudukujulise- ja nelikanttorud alumiiniumist EN573-3 AW-6063 T6 erinevate mõõtmetega. Erinevate profiiliga torude kasutamine annab võimalust saavutada ohutus nõuetele vastava raami, ning samal ajal väikse massiga. Keevisraami mass on 1,78 kg. Võistluse reeglitel on olemas nõuded ka sõidu omadusele. Hea pidurduse jaoks võistlussõidukil kasutatakse kolm hüdraulika kettas pidurit – Magura MT4. Väikest pöörderaadiust ja head manööverdust tagatakse kalde mehhanismi abil ja esi ratta pööramise võimalusega. Võidusõidul on oluline kiirendus ning tipp kiirus, kasutatud Rohloff esijooks kogu ülekandearvuga 528% annab eelised sõidu ajas, sest on võimalus vahetada käigud koormuse all. Kõikide muude komponentide valimisel pööras diplomand tähelepanu komponentide massile ja efektiivsusele. Võistlussõiduki kogu mass on umbkaudselt 12 kg, arvestades et võistlussõidukil on kolm rattast ning olemas ümbermineku kaitse lahendus, saavutatud tulemust võib arvestada heaks.

Abstract [en]

The aim of the thesis is to design a racing car for Human Powered Vehicle Challenge. Participants in the competition are university teams that have their own designed racing vehicles that must comply with the rules of the competition. During the competition the different races take a place and teams accomplish the tasks, set by organizers of the competition. The purpose of the thesis is to design a vehicle that meets the safety requirements and to achieve the lowest possible mass. The racing vehicle's frame is designed to meet the safety requirements that’s why the frame tubes surround the pilot. Pipes around the pilot's head and shoulders form a roll-over protection system. A rollover protection system also includes safety belts and seat, which makes impossible to fall from the vehicle. The frame design uses round and square pipes with different dimensions of aluminum EN573-3 AW-6063 T6. The use of different profile tubes makes it possible to reach a safety-compliant frame, while at the same time with a low mass. The weight of the frame is 1.78 kg. The rules of the race have requirements for the driving characteristics. For a good braking performance, the race car uses three hydraulic brake discs - the Magura MT4. A small turning radius and good manoeuvrability are guaranteed by the tilt mechanism and the possibility of turning the wheel. The acceleration and top speed are important during the racing, the Rohloff hub used with a total gear ratio of 528% gives benefits over driving time, as there is an opportunity to shift gears under load. When choosing all the other components, the author of the thesis pointed to the weight and effectiveness of components. The total weight of the vehicle is approximately 12 kg, given that the racing vehicle has three wheels and there is a roll-over protection solution, the result achieved can be estimated as good.

Item Type: thesis
Advisor: Janis Piiritalo
Subjects: Mechanical Engineering > Production Engineering and Technology > Welding Technology and Equipment
Mechanical Engineering > Production Engineering and Technology > Metal Cutting Tools and Equipment
Divisions: Institute of Engineering > Machine Building
Depositing User: Jevgeni Filatov
Date Deposited: 08 Jun 2018 06:47
Last Modified: 27 Aug 2019 08:16
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/3798

Actions (login required)

View Item View Item