TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Sõiduauto vedrustuse ja veermiku tehnonõuetele mittevastavuste tuvastamine BMW E46 näitel

Sapožnikov, Andrei (2018) Sõiduauto vedrustuse ja veermiku tehnonõuetele mittevastavuste tuvastamine BMW E46 näitel. [thesis] [en] Identification of non-conformity of vehicle suspension and chassis on an example of BMW E46.

This is the latest version of this item.

[img] PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Other (lihtlitsents - bdoc) - Other
Restricted to Registered users only

Download (76kB)

Abstract

Lõputöö töö eesmärgiks oli uurida ning näidata lugejaskonnale kuidas ning millisel moel sõiduki vedrustuse läbimõtlemata ümberehitus võib mõjutada auto juhitavust ning mis ohud sellega kaasnevad. Et saavutada eesmärk tuli teostada suur hulk mõõtmisi, sest analüüside aluseks oli SusProg3D tarkvaraga loodud vedrustuse mudel, mis pidi vastama tegelikkusele. Selleks, et veenduda tarkvara mudeli täpsuses, kasutati sillastendi ning tarkvara poolt arvutatud tulemused võrreldi tegelike tulemustega. Antud tulemus oli küllalt täpne, et sooritada lõputöö eesmärgi täitmiseks vajaminevaid analüüse. Töö alguses tutvustati katsesõidukit, katsesõiduki vedrustust ning töö analüüsimiseks kasutatavat tarkvara, mis oli aluseks kogu töö läbiviimisel. Enne analüüside läbiviimist seletati kinemaatika analüüsi põhimõisteid, et lihtsustada lugejaskonnal töö jälgimist. Kogu töö käigus analüüsiti katsesõiduki madaldamise mõju juhitavusele kolme erineva madaldusastme korral, mille käigus selgus, et sõiduki madaldamine mõjutab sõiduki juhitavust olulisel määral. Suuremate madalduste korral tekib parasiitroolimine mis on soovimatu nähtus ning kui lasta sõiduk nii madaldale kui võimalik (pukside peale), siis tekib olukord kus sõiduk ei vetru enam ehk tekib sõiduki „hüppamise“ efekt sõites ebatasasel teel. Lisaks sõiduki madaldamisele analüüsiti sõiduki vetruva elemendi lühendamist ühe keeru võrra. Selleks tuli teostada liisamõõtmisi, et saada võimalikult täpne tulemus. Antud analüüsi tulemuseks muutus vetruva elemendi jäikus ja omavõnkesagedus olulisel määral. Selline tulemus halvendab oluliselt nii sõiduki juhitavust, kui ka sõidumugavust. Peale sõiduki madaldamist otsustati analüüsida suurendatud negatiivsete ratta külgkallete mõju juhitavusele ja sidestusele. Antud analüüsi tulemuseks saadi, et suurendatud negatiivsed ratta külgkalded antud katsesõidukil vähendavad sidestust teega nii kurvides, kiirendades kui ka pidurdades. Töö jooksul uuriti lähemalt ka flantside mõju veermikule. Antud eesmärgi täitmiseks koguti lähteandmeid vajalike arvutuste läbiviimiseks ning teostati lisamõõtmisi. Analüüsi tulemusena selgus, et flantsid ei olegi kahjulikud veermikule, vaid pigem isegi kasulikud. Antud lõputöö täitis enda eesmärgi ning annab mõista kuidas isegi kõige lihtsam sõiduki vedrustuse modifitseerimine võib halvendada vedrustuse kinemaatikat ning juhitavust.

Abstract [en]

The goal of current thesis is to explain how rebuilding vehicle suspension without correct planning and execution can negatively affect on controllability and result in various dangers. To achieve the correct results of this thesis, lots of measurement with SusProg3D software had to be done. To verify the precision of used software, alignment machine was used and calculations were compared to real results. Given results were precise enough in order to make needed analysis. In the beginning of current thesis, test vehicle and used software is introduced that are main used tools in current thesis. To better understand the thesis the basic concepts of kinematic analysis were also explained. Throughout the thesis the affect on car controllability was analysed with three different lowering stages in suspension. It turned out, that lowering car suspension has considerable affect on controllability. Lower stages in suspension results in unwanted bump steer due to the changes in wheeltoes. Applying maximum lowering to vehicle results in no springing and jumping on uneven road. In addition to analysis of lowering vehicle suspension, cutting down one spring coil was analysed. Additional measurements were needed to achieve that. As a result of this analysis spring stiffness and natural frequency changed significantly reducing comfort and controllability of the vehicle. Affecting grip and controllability by increasing negative camber angle was also analysed in current thesis. The result of this analysis states that increased negative camber angles reduce grip in road curves while accelerating and breaking. Flange impact on chassis was also investigated. In order to explore the impact lots of data was collected and additional measurements were made. It turns out that flanges are not harmful for chassis after all, instead there are even useful. The goal of this thesis was fulfilled. The slightest modification in vehicle suspension may result in degrades in suspension kinematic and controllability.

Item Type: thesis
Advisor: Sten Soomlais
Subjects: Transport > Automotive engineering > Car construction > Body and chassis
Transport > Automotive engineering > Car construction > Technical requirements for cars
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Andrei Sapožnikov
Date Deposited: 11 Jun 2018 10:38
Last Modified: 30 Aug 2019 07:40
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/3598

Available Versions of this Item

Actions (login required)

View Item View Item