TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Kahetaktilise mootori efektiivsuse analüüs ja tõstmisvõimalused

Aaspalu, Priit (2018) Kahetaktilise mootori efektiivsuse analüüs ja tõstmisvõimalused. [thesis] [en] Two-stroke engine efficiency analysis and how to improve it.

[img] PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Other (lihtlitsents - bdoc) - Other
Restricted to Registered users only

Download (76kB)

Abstract

Kogu töö eesmärgiks oli autoril saada juurde uusi teadmisi kahetaktiliste mootorite kohta. Avardas kindlasti silmaringi kahetaktiliste mootorite kasutusvaldkondadest tänapäeval ning näitas ära kuhu suunas kahetaktilised mootorid arenevad. Kuigi üleüldine mootori tööpõhimõte oli autoril juba varasemalt teada, siis rohkem süvitsi minnes sai juurde palju uusi teadmisi. Selgus, et ühe hästi toimiva kahetaktilise mootori loomine on aegavõttev ning keeruline protsess (tänapäeval küll tänu erinevatele simulatsiooni programmidele mõne võrra lihtsustatud). Üks keerulisemaid osasid on saada läbipuhkeprotsess võimalikult efektiivseks. Simulatsiooni tarkvaraks oli Lotus Engine Simulation, mis andis piisavalt häid tulemusi baasmootori kohta, et oleks võimalik teostada analüüsi. Analüüsist selgus, et membraanjuhtsüsteemiga mootor on üldkasutuseks mõistlikum mootor kui paralleelpöördsiibriga juhtsüsteem. Membraanjuhtüsteem tagab parema küttekulu, efektiivsema täiteastme ning parema mehaanilise efektiivsuse. Mehaaniline efektiivsus on etem kuna läbipuhke protsessiks kulub vähem energiat. Autori arvates ei kao kahetaktilised mootorid niipea kuhugi, kuna tehnoloogia arenedes tekivad uued võimalused kuida kahetaktilisi mootoreid veelgi efektiivsemalt ära kasutada ning kasutusele võtta. Olgu nendeks siis vabakolb kahetaktilised mootorid või täielikult eraldiseisvad kuid tänapäeva nõuetele vastavad mootorid.

Abstract [en]

Main purpose for this work was to gain more new knowledge about two-stroke engines. It certainly opened author field of view about nowadays two-stroke engines and showed which way two-stroke engines are evolving. Although the overall idea how two-stroke engine works was known for the author, but whn going in-depth about little details that affect engine work, author gained many new knowledge, specially about understanding which parameter is affecting which part of engine. It also turned out that creating one well working efficient two-stroke engine is time-consuming and complex process. Nowadays, thankfully for a different simulation programs, it’s a bit more simplified. One of the most complex part is scavenging process and understanding that. The simulation software which was used was Lotus Engine Simulation. Simulations gave good enough results so that they were good to be analysed. Reed valve system engine analyse results showed that in these particular settings, it is more effective than rotary valve system by volumetric efficiency, fuel economy and has better mechanical efficiency. Mechanical efficiency is better thanks to less combustion energy going to scavenging process. The author’s opinion here is that the two-stroke engines aren’t going to disappear anytime soon. Quite opposite, thanks to evolving technology, two-stroke engines can get more efficient. Be them free-piston linear engines or direct fuel injected two-stroke engines which fulfils todays emission standards.

Item Type: thesis
Advisor: Margus Villau
Subjects: Transport > Automotive engineering > Car construction > Internal combustion engine
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Priit Aaspalu
Date Deposited: 11 Jun 2018 10:32
Last Modified: 30 Aug 2019 07:35
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/3584

Actions (login required)

View Item View Item