TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Õuealade liikluskorralduse analüüs ja lahendused liiklusohutuse suurendamiseks

Tepandi, Tanel (2018) Õuealade liikluskorralduse analüüs ja lahendused liiklusohutuse suurendamiseks. [thesis] [en] Analysis of the Traffic Management in the Calm Traffic Area and Solutions to Increase Road Safety.

[img] PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Archive (ZIP) - Supplemental Material
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Other (lihtlitsents - bdoc) - Other
Restricted to Registered users only

Download (76kB)

Abstract

Lõputöös „Õuealade liikluskorralduse analüüs ja lahendused liiklusohutuse suurendamiseks“ analüüsitakse LM 573 „Õueala“ kehtestatud õuealade liikluskorraldust ja nende õuealade vastavust õueala algsele kontseptsioonile. Lõputöös tuuakse välja, et hetkel on määratlus milline peaks üks ala olema, et seda saaks liigitada õuealaks, väga ebamäärane. Käesoleva töö põhjal saab järeldada, et suur osa kehtestatud õuealadest ei vasta oma eesmärgile. Õuealadel on viie aastaga leidnud aset vähemalt 103 liiklusõnnetust, kus on vigastada saanud või hukkunud kergliikleja. Teostatud mõõtmistel ületas õuealadel liiklevate sõidukite kiirus märgatavalt lubatud maksimaalset sõidukiirust õuealal. Käesolevas töös loodi EVS „Linnatänavad“ põhjal õuealade liiklusolukorra hindamise soovituslik meetod. Töös tuuakse välja kokkuvõte liikluse rahustamise võtetest, mida saab kasutada õuealadel liikluse rahustamiseks. Lõputöös tuuakse näiteid liikluse rahustamisest Hollandi ja Inglismaa õuealadest. Lõputöös tuuakse välja peamised probleemid kehtestatud õuealadel ja pakutakse välja lahendusi järgmistele probleemidele: • õuealade sissepääsud ei ole piisavalt eristatavad tavalistest tänavatest; • tihtipeale on suur osa elamukvartalist muudetud üheks suureks õuealaks ja seeläbi on õueala kaotanud oma mõtte; • õuealad on liiga sarnased tavalistele tänavatele; • õuealadel on piiratud jalakäijate liikumist, mida vastavalt kontseptsioonile teha ei tohiks; • õuealadel ei ole piisavalt kasutatud võtteid liikluse rahustamiseks; • õueala liiklusmärki kasutatakse kaubanduskeskuste parklates, kus seda kasutada ei tohiks. Õismäe teel asuva õueala näitel pakutakse kolm eskiislahendust õueala muutmiseks, et suurendada liiklusohutust õuealal.

Abstract [en]

The following graduation thesis „Analysis of the Traffic Management in the Calm Traffic Area and Solutions to Increase Road Safety“ analyses traffic management in areas that have been marked with traffic sign 573 „Calm traffic area“. The primary purpose of this thesis is to determine if these areas are designed to meet the concept of calm traffic area that was developed in Netherlands in the beginning of the 1970s. In thesis is pointed out that regulations in Estonia that regulate design of calm traffic area is undefined. The calm traffic areas in thesis does not meet the original purpose of calm traffic areas. In calm traffic areas there has been at least 103 traffic accidents involving a pedestrian or cyclist. In measurements carried out in thesis a large part of vehicles exceeded the maximum permitted speed of 20 km/h in calm traffic areas. In thesis there was made a recommended method to judge traffic management situation in calm traffic areas on a basis of EVS „Linnatänavad“. There is also a summary of methods to calm traffic in calm traffic areas. Thesis examines examples of calm traffic areas in England (Home zones) and Netherlands (Woonerven). In thesis there are pointed out main issues of calm traffic areas researched during preparing graduation thesis and pointed out solutions to increase road safety: • entrances to calm traffic areas are not identifiable from regular streets; • residential districts are made into big calm traffic areas, and therefore lost the concept of calm traffic areas and consist passing traffic; • calm traffic areas are too similar to the streets; • pedestrian movement is limited on calm traffic areas, but pedestrians are allowed to walk whole area of calm traffic area by the concept of calm traffic area; • there are not used enough methods to calm traffic in calm traffic areas; • calm traffic area traffic sign is used in the mall parking lots where it should not be used. There are three sketch solutions suggested by the author of thesis to calm traffic and increase road safety in the example of a calm traffic area marked in Õismäe tee.

Item Type: thesis
Advisor: Sven Kreek
Subjects: Transport > Traffic management > Traffic safety
Transport > Traffic management
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Tanel Tepandi
Date Deposited: 11 Jun 2018 08:20
Last Modified: 30 Aug 2019 07:43
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/3546

Actions (login required)

View Item View Item