TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Sildade mõõtmine satelliitandmete valideerimiseks

Varik, Jargo (2017) Sildade mõõtmine satelliitandmete valideerimiseks. [thesis] [en] The Measuring of Bridges for the Validation of Satellite Data.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (4MB) | Preview
[img]
Preview
PDF (lihtlitsents) - Other
Download (763kB) | Preview

Abstract

Käesoleva lõputöö teemaks oli "Sildade mõõtmine satelliitandmete valideerimiseks", mille eesmärgiks oli satelliitkaugseire metoodika kontrollimine klassikalise geodeesiaga. Selleks oli välja valitud neli silda erinevates Eesti paikades: Kirumpää jalgteesild, Võrumaal; Sauga sild, Pärnumaal; Aseri sild Tallinn-Narva maanteel, Ida-Virumaal; Kroodi I sild Maardus, Harjumaal. Kontrollimiseks mõõtis autor eelnevalt nimetatud Maanteeameti rajatiste vajumisi. Selleks oli igale sillale paigaldatud kunstlikud püsipeegeldajad. Vajumiste mõõtmiseks rajati nivelleerimiskäik silla lähedal asuvast reeperist, et leida peegeldajatele kõrgused. Kosmoses olevad satelliidid Sentinel-1A ja Sentinel-1B mõõtsid rajatiste vajumist kaugseire PSInSAR metoodikaga. Igale valitud Maanteeameti rajatisele tehti kaks mõõtmist eri aegadel. Nii loodi kaugseire andmetelt tuleneva analüüsi ja objektil füüsiliselt tehtud mõõtmistulemuste võrdlus ja selgitati välja, et: -nivelleerimise mõõtmistäpsus sõltub esiteks instrumendist. Leica Sprinter 100 mõõtmistäpsus on 1 km edasi-tagasi käigu puhul 2 mm. Arvestama peab ka täpsust mõjutavate teguritega, kus võib lisanduda juurde mõni millimeeter; -kaugseire mõõtmisviga on litsentsi all, mis ei luba avalikustamist. Satelliitide Sentinel-1A ja -1B mõõtmistulemused olenevad mõõtmisperioodist ja ilmastikust. Mida suurem andmestik, seda usaldusväärsem on tulemus. Parima täpsuse saab suvel hommikuste ülelendudega, kuna suviti on ilmastik stabiilsem. Selle tõttu andmestikus esineb vähem vigu ja isegi võib piisata kuuest mõõtmisest. Iga mõõtmine teostatakse 12 päeva tagant. Soovitatav oleks kasutada andmeid, mis koosnevad vähemalt kümnest ülelennust. Heade ilmade puhul võib piisada ka viiest kuni seitsmest ülelennust, kuid satelliidi andmed on mõeldud pikaajaliste trendide jälgimiseks; -mõõtmismeetodite ja mõõtmistulemuste analüüsi tulemusel saab järeldada, et mugavam on mõõta kaugseirega, mis annab üldise ülevaate silla olukorrast, aga täpsemate tulemuste saamiseks peab valideerima ehk satelliidi andmete paikapidavust kontrollima nivelleerimisega. Satelliitmõõtmistulemusi peaks valideerima just sellepärast, et saadud andmed sildade vajumiste kohta oleksid täpsemad. Nii on võimalik paremini ennetada sildadega kaasnevat kokkuvarisemise riski.

Abstract [en]

The final paper is on the measuring of bridges for the validation of satellite data. The objective was the verification of satellite distant monitoring using classical geodesy. Four bridges from different Estonian locations are chosen for this purpose. For verification, the sinking of those four Road Administration developments are measured. Artificial reflectors were placed on each bridge. For the measuring of the sinkings, a levelling shaft was established from a benchmark near the bridge to find the heights needed for the reflectors. Satellites Sentinel-1A and Sentinel-1B measured the sinking of the developments from space, using PSInSAR distant monitoring techniques. For each chosen Road Administration development, two measurings were made at different times. In the final paper, the author made a comparison between the data found using distant monitoring and the results gathered on sight, analysis followed, during which, was determined: -how accurate the measuring results using levelling are; -how accurate the measuring results from Sentinel-1A and -1B are; -whether the measuring results from satellites Sentinel-1A and -1B should be validated or in other words, checked for integrity using classical geodesy. The comparison and analysis of the measuring results are conducted in order to understand, how to better prevent the risk of collapsing associated with bridges.

Item Type: thesis
Advisor: Raivo Ranne
Co-advisor: Sander Sein
Subjects: Construction > Applied Geodesy
Divisions: Institute of Construction > Applied Geodesy
Depositing User: Jargo Varik
Date Deposited: 08 Jun 2017 13:05
Last Modified: 08 Jun 2017 13:05
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/2990

Actions (login required)

View Item View Item