TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Tallinn – Paldiski – Riisipere piirkonna töö organiseerimise projekt kasutades dispetšeritsentralisatsiooni

Pauku, Vladislav (2017) Tallinn – Paldiski – Riisipere piirkonna töö organiseerimise projekt kasutades dispetšeritsentralisatsiooni. [thesis] [en] Project of work organization for the site Tallin - Paldiski - Riisipere using dispatching centralisation is an organisation of operational management of train traffic.

[img] PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] PDF (lihtlitsents) - Other
Restricted to Registered users only

Download (54kB)

Abstract

KOKKUVÕTE Automatiseeritud DT NEMAN ideoloogia põhineb jaamade kontrollobjektide, liinipunktide ja keskposti, mis teostab kontrolli ja liinipunktide juhtimise, ühendamisele ühte võrku. Uuringu ja Tallinn-Paldiski-Riisipere piirkonnas juurutamise objektiks sai valitud süsteem DT NEMAN, kuna nimetatud DT süsteem juba on kasutusel Eesti Raudtee teistes piirkondades ja tänu sellele on võimalik suurendada kontrollitavate objektide arvu tulevikus. Samuti DT NEMAN ühitatakse teiste käesoleval ajal kasutatavate süsteemidega nagu NEVA. DT NEMAN juurutamisel toimub töökoha parendamine mitte ainult dispetšeri töökohal, vaid ka tugijaamade jaamakorraldajate töökohtadel. Toimub vanade pult-tabloode vahetus uute kompaktsemate seadmete vastu (arvuti koos vajaliku tark- ja riistvaraga, kus on üks või mitu monitori). DT süsteemi NEMAN kasutuselevõtu olulisteks eelisteks lisaks töökoha tingimuste, nagu esteetiline välimus, disain, mugavus, parandamisele võimaldab süsteem veel: automatiseeritud režiimil rongiliikluse juhtimise planeerimise teostamine, teostatud rongiliikluse graafiku pidamine, graafikute analüüs ja printimine. Samuti on võimalik organiseerida rongide liiklust manuaalsel või autopiloodi režiimil ja koostada prognoositavat graafikut neljaks tunniks. DT NEMAN võimaldab juhtida teisi piirkonna jaamasid, näiteks, anda piirkonna vahejaama juhtimine üle tugijaamale, omades jaama töö visuaalset kontrolli dispetšeri töökoha monitoril. Kokkuvõtvalt võib ütelda, et dispetšeritsentralisatsiooni süsteemi kasutuselevõtt parandab oluliselt rongide liikluse juhtimise organiseerimist ja rongide liiklusgraafiku täitmise näitajaid, tõstab rongide liiklusohutust. Süsteemi juurutamine tõstab samuti tööde efektiivsust tänu jaamakorraldajate, operatiivse ja teenindava personali vähendamisele.

Abstract [en]

SUMMARY Project of work organization for the site TALLINN - PALDISKI - RIISIPERE using dispatching centralisation is an organisation of operational management of train traffic, using computer appliance for centralized traffic control NEMAN on the site Tallinn - Paldiski - Riisipere. Currently, the infrastructure of AS Eesti Raudtee on the site Tallinn - Paldiski - Riisipere does not have a modern system of dispatching management and control, allowing train dispatcher effectively manage and control the movement of trains and the work stations on the given site. The most effective means of operative management of trains is centralized train traffic, allowing train dispatcher to manage switches and signals at the stations, belonging to the dispatcher ring, via the system of automatics and telemechanics. Implementation of the electronic and computer technology allows the use of advanced system of centralization and blockage, capable of exchanging information with each other and with external systems and devices, which enables automatisation of routine supervisory personnel operations. The ideology of automated DC system "Neman" is based on the networking of stations’ monitored objects, line points, and the central station, managing and controlling line points. DC "Neman" was selected to be implemented to the site Tallinn - Paldiski- Riisipere, since it already exists in other sectors of the Estonian Railway, allowing in the future to increase the area of control objects. DC "Neman" works with other existing systems on the railway (Neva, Siemens). Improving the workplace will affect not only the train traffic controller but also the stationmasters of the principal stations, located on the site. Replacement of old control boards with a new more compact equipment is intended. Along with the improvement of workplace of train dispatcher in terms of aesthetics, design, working conditions, the essential forte of this system is the implementation of planning, tracking completed train schedule, schedule analysis, issuing it to print. It is also possible to organize the movement of trains in manual mode or autopilot, drawing up the forecast schedule of trains for 4 hours. It becomes possible to control other stations that are in the area, and passing over the control of part of the site from a principal station having visual control of the stations. As a result, the use of the DC NEMAN will allow to improve the organisation of management and train schedule performance indicators, as well as to advance the capacity of safe trains and efficiency by reducing the number of station masters at station and reducing the number of operational and maintenance personnel. According to the data of the manufacturer centralized traffic control appliance pays off in 4-5 years, depending on the equipment, the number of employees and their salaries.

Item Type: thesis
Advisor: Rita Ojala
Subjects: Transport > Rail transport > Rail traffic
Divisions: Institute of Logistics > Railway Engineering
Depositing User: Vladislav Pauku
Date Deposited: 07 Jun 2017 08:11
Last Modified: 07 Jun 2017 08:11
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/2780

Actions (login required)

View Item View Item