TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Võistlusauto ZAZ-1102 tagavedrustuse projekteerimine ja tootmine

Leesmaa, Lauri (2017) Võistlusauto ZAZ-1102 tagavedrustuse projekteerimine ja tootmine. [thesis] [en] ZAZ-1102 racecar rear suspension design and manufacturing.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (1MB) | Preview
[img] Archive (ZIP) - Supplemental Material
Download (251kB)
[img]
Preview
Image (JPEG) (lihtlitsents) - Other
Download (394kB) | Preview
[img] Other (retsensioon - bdoc) - Other
Restricted to repository personnel only

Download (35kB)

Abstract

Käesoleva Tallinna tehnikakõrgkooli lõputöö käigus projekteeriti ZAZ 1102 baasil ehitatud võistlussõiduki vedrustusele uued tagumised õõtshoovad. Projekteerimisel lähtuti tööle seatud piirangutele ja kasutati selleks eelnevalt väljaarendatud kinemaatilisi punkte. Töö käigus anti lühike ülevaade sõiduki taustast ja ajaloost. Projekteerimise alustamise eel teostati sõiduki vedrustuse suhtes arvutused nägemaks kui suured jõud mõjutavad sõidukit liikumisel. Arvutuste tulemused leidsid ka hilisemat kasutust detailide analüüsis. Samuti leidis kajastust sõiduki esialgsete õõtshoobade lahendus. Esialgse lahenduse puhul on teostatud analüüs toomaks välja lühike teoreetiline taust ja originaalsete detailide konstruktsiooniline analüüs. Uued detailid said koostatud raalprojekteerimisprogrammis CATIA V5. Komponentide toimivust kontrolliti vastavate simulatsioonidega. Üheks oli virtuaalne koost milles kontrolliti uute õõtshoobade vaba liikumist projekteeritud 200 mm käigu ulatuses. Teiseks simulatsiooniks oli analüüsikeskkond kus kasutati töö käigus teostatud arvutuste abil simulatsioon mõjuvatest jõududest sõiduki vedrustusele. Nende simulatsioonide abil teostati projekteerimise käigus uutel õõtshoobadele vajaminevad muudatused mis garanteeriksid nende vastavuse otstarbele. Töö käigus ilmnes, et lähteülesandeks antud kinnituspunkte oli vaja muuta. Esialgse lahenduse puhul poleks kuulliigendite distantsseibid ära mahtunud. Sellele lisaks oleks ka üks kuulliigenditest olnud liialt suure nurga all ja seetõttu poleks seda olnud võimalik kasutadagi. Muutuste käigus liigutati alumise õõtshoova käändmikupoolseid kinnituspunkte väljapoole. See tagas distantseibide kasutuse. Teise muutusena liigutati alumise õõtshoova tagumist raamipoolset kinnituspunkti millega anti kuulliigendile töönurk.

Abstract [en]

The purpose of this thesis was to create new suspension arms for a competition vehicle based on a ZAZ 1102 subcompact car. It is needed because previously, with the original suspension arms, the car was too unstable on the road. While the restoration was taken on, it was decided to make the transformation to the new suspension arms. Although the need for new suspension arms were decided, in the sake of cutting costs, that the original uprights must be kept. This led to a major restriction in the new suspension kinematics development. This thesis task was to make new suspension arms because kinematics were already made in the previous year thesis called "ZAZ Tauria vedrustuse kinemaatika muutmine" written by Taavi Filatov. The previous thesis did not project the full model of the new suspension arms. And even though the kinematics were made, they have been changed by the people who run the restoration. The thesis working on the new models, will use those kinematics as a base for the suspension arms. Including in the thesis, there is a short conclusive overview of the original cars suspension and the competition cars suspension setup. Also included are some historic facts about the competition vehicle. For the best historic overview it is recommended to read the last year thesis that concludes an interview with the competition car chief constructor. The thesis will include an analytical overview of the competition cars original suspension arms and the new ones. There will be calculations to see how strong forces affect the cars suspension components. With the calculations made, there will also be a structural analysis of the new components including a simulation of the suspension motion. For constructing the new suspension arms, a manufacturing side is also included. The manufacturing part emphasises on the design of the jig and the constructive methods that should be used. With the two works made on the car in the last two years, the competition car should have a working plan of the new suspension arms ment for a better handling vehicle.

Item Type: thesis
Advisor: Sten Soomlais
Subjects: Transport > Automotive engineering > Car construction
Transport > Automotive engineering > CATIA program
Transport > Automotive engineering > Fundamentals of motor vehicle design
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Lauri Leesmaa
Date Deposited: 07 Jun 2017 07:11
Last Modified: 07 Jun 2017 11:10
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/2753

Actions (login required)

View Item View Item