TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Jääraja võistlusauto konstrueerimine ZAZ 968 baasil

Leinberg, Elvis (2017) Jääraja võistlusauto konstrueerimine ZAZ 968 baasil. [thesis] [en] Buildind a ZAZ 968 based ice track competition car.

[img] PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] PDF (lihtlitsents) - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (111kB)
[img] Other (retsensioon - bdoc) - Other
Restricted to repository personnel only

Download (37kB)

Abstract

Käsitletavas lõputöös keskenduti suures osas konkurentide autode võrdlemisele ZAZ 968 tüüpi sõiduautodega, millest selgus, et antud sõiduk omab konkurentsieeliseid teiste sõidukite ees , kuid suureks puuduseks on originaalmootori töökindluse ja jõudluse puudumine. Eelnevalt on suurendatud töömahtu, kuid see ei andnud piisavat tulemust. Uurimusliku töö käigus sai tutvutud võistlussõidukite ehitamise põhitödede, kiiresti sõitmise tehnika ning mehaanilise pidamise suurendamise printsiipidega. Autor töötas nendest lähtuvalt välja jäärajal võistlemiseks konkurentsivõimelise sõiduki soovitud kontseptsiooni, mis parandab järgmisel hooajal võistleja sooritustulemusi. Toyota MR2 keskmootoriga sportauto võitmiseks näeb autor vajalikku kontseptsiooni sellisena, et asendatakse mootor Lada 16-klapilise jõuallikaga, mis tagab vajaliku veojõu antud haardetingimustes. Mootori asukoht jääb originaalasukohta ehk sõiduki tagaossa, mis tagab parema haardekaalu. Kandevkere kaalu vähendati kokkuvõttes ebavajalike detailide arvelt ning kavas on säästa kaalu veel polükarbonaat külje- ja tagaklaaside kasutamisel. Alajuhitavuse kompenseerimiseks paigaldati esisillale strateegiline kaal 45 kilogrammi, mis tagab üldtunnustatud kaalujaotussuhte ning paigaldati hüdrauliline käsipidurisüsteem. Lisatakse ka ohutuse huvides turvakaar. Lõplikult konstrueeritud võistlusauto valmistamiseni ei saadud valmis, sest tegemist on väga aeganõudva ning mahuka tööga. Ühendatud sai doonorautolt pärit sissepritsega mootor ZAZ 968 jõuülekandega, mis vajab täiendavat mahukat tööd lõplikul konstrueerimisel. Sõiduki ehitamise hind varuosade poolest ei ületa 1000 euro piiri nagu soovitud, mis teeb antud alal konurentsivõimeliselt võistlemise piisava tööpanuse juures mõistlikult odavaks. Samuti on enamus vajalikud varuosad olemas. Autori soov on võistlusauto valmimine 2018. aasta hooajaks ning osaleda antud sõidukiga Eesti karikavõistlustel jäärajasõidus.

Abstract [en]

The main purpose of thesis was to build a ice track competition car that has good advantages over other competitiors. In the thesis the biggest part was comparing cars and their characteristics which car have winning technology and why they are winning. In the reasearch there were introducing the main principles and analysing competition cars literature. Author found out that power to weight ratio with ZAZ 968 car with the factory engine is relatively poor comparing to others and needed replacement. The choice was Lada 16 valve engine with multipoint injection because of the low cost and good performance for ice track rallying. Named engine was integrated with the original powertrain because it offers enough drive force to the pavement and needed gear ratios. Engine location remains back as original, because it offers better traction. To solve the understeering problem, there is added hydraulic handbrake system which will be used if needed. Also the car was made lighter and strategical weight amount of 45 kg was placed to the front axle which offers the commonly approvable weight ratio 60/40. The competition car was not completly built because of the amount of time it takes. Car will be built considering only needed spare parts under 1000 euro which are all bought. Authors plan is to build the car completly before the next ice track rallying season which takes place year 2018. In the thesis there is found out improvements of the car that should offer winning results in ice racing.

Item Type: thesis
Advisor: Aimar Lukk
Co-advisor: Truvo Leinberg
Subjects: Transport > Automotive engineering > Fundamentals of motor vehicle design
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Elvis Leinberg
Date Deposited: 07 Jun 2017 07:09
Last Modified: 07 Jun 2017 07:09
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/2751

Actions (login required)

View Item View Item