TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Võistlussõiduki kohandamine võistlusteks

Ilves, Stern (2017) Võistlussõiduki kohandamine võistlusteks. [thesis] [en] Preparing a race vehicle for competitions.

[img] PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] PDF - Supplemental Material
Restricted to Registered users only

Download (39kB)
[img] PDF (lihtlitsents) - Other
Restricted to Registered users only

Download (110kB)
[img] Other (retsensioon - bdoc) - Other
Restricted to repository personnel only

Download (60kB)

Abstract

Antud lõputöö ülesandeks oli Moskvich 412 mootori forsseerimine töömahu tõstmise ja muude muudatuste tegemisega. Sõidukit kasutatakse Eesti Rahvaralli- ja sprindi karikasarjades osalemiseks Soviet Union klassis Lada tüüpi sõiduautode vastu. Eesmärgiks võttis autor saavutada 63 kW, mis vastaks komplekteeritava mootori tehasenäitajatele. Muudatuste tegemise käigus tuli jälgida antud võistlusklassile kehtestatud tehnilisi tingimusi. Et saavutada etteantud reeglite piires maksimaalne võimsus, tuli kõigepealt uurida erinevaid võimalusi mootori forsseerimiseks ning seejärel leida reaalsed võimalused ja valikuvariandid. Seejärel tuli langetada otsused ja muretseda vajalikud varuosad ning töövahendid. Töö käigus tuli projekteerida ka uued klapijuhtpuksid ning reguleeritav nukkvõlli ketiratas. Peale plokikaane suuremahulist modifitseerimist oli vaja saada kinnitus, et plokikaane voolavus ka reaalselt paranes. Selleks teostati voolavustest ettevõttes ArtmanRacing OÜ. Peale mootori komplekteerimist ja sissesõidu sooritamist tuli teostada mootori peenhäälestus ja ja reaalsete tulemuste mõõtmine Tallinna Tehnikakõrgkooli veojõustendis. Stendis mõõdetud tulemused ei olnud sellised, nagu autor töö eesmärgiks seadis, kuid reaalne muutus võrreldes standardmootoriga oli suur. Kogu töö andis ülevaate sellest, et tehasekarakteristikud ei vasta tegelikult tõele ei 1,5 liitrisega ega 1,7 liitrise mootori puhul. Samuti sai autor aru, et reaalselt ei ole teoorias püstitatud eesmärkide saavutamine lihtne ning erinevad valikuvariandid tuleb alati enne töö alustamist väga põhjalikult läbi analüüsida. Komplekteeritud mootor kujunes planeeritust küll tunduvalt kallimaks, kuid kuna maksimaalse võimsuse ja väänemomendi kasv protsentuaalselt oli suur, tasus autori arvates töö ennast ära.

Abstract [en]

The subject of the final thesis is "Preparing a race vehicle for competitions". The main purpose was to modify Moskvich 412 engine to reach 63 kW, which would be factory standard for 1,7 litre engine. Car will be used to compete on Soviet Union cup in rally events after the assembly. All changes must remain in line with the rules of Soviet Union class. To reach the maximum engine output, all possibilities needed to be checked. After that, options were chosen and neccesary parts were gathered. Some parts needed to be redesigned, to reach wanted characteristics, for example, valve guides and camshaft sprocket. After cylinder head modification, flow test was needed to make sure if the modification really improved flow properties. Flow test was made at ArtmanRacing OÜ. After engine running in period, which was over 400 km, engine needed to be tuned, to reach the maximum output. Adjustments were made on dyno stand at Tallinn University of Applied Sciences. Test results did not measure up to the objectives but the changes were big compared to the standard engine. The reason why the results did not meet the objective, may be that the factory data about the engine is not true. Whole modification gave a good overview, that reaching wanted output is not always so simple. The results show that building a competition engine can be much more expensive than planned and all options need to be thoroughly analyzed to achieve wanted results.

Item Type: thesis
Advisor: Margus Villau
Subjects: Transport > Automotive engineering > Car construction > Internal combustion engine
Transport > Automotive engineering > Car repair
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Stern Ilves
Date Deposited: 07 Jun 2017 07:00
Last Modified: 07 Jun 2017 07:00
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/2736

Actions (login required)

View Item View Item