TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Keskmootoriga ralliauto Tauria plastkooriku renoveerimine

Artjomenko, Erik (2017) Keskmootoriga ralliauto Tauria plastkooriku renoveerimine. [thesis] [en] The Renovation of the Mid-Engine Rally Car Tauria Fiberglass Body Shell.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (2MB) | Preview
[img]
Preview
Image (JPEG) (lihtlitsents) - Other
Download (823kB) | Preview
[img] Other (retsensioon - bdoc) - Other
Restricted to repository personnel only

Download (32kB)

Abstract

Käesoleva lõputöö eesmärk oli ralliauto „ERF Mobile“ ralliauto klaasplastist kere välisdetailide restaureerimine. Töö hõlmas nimetatud detailide tugevdamist ja auto välimuse uuendamist. Lõputöö teemaks oli haruldase ralliauto olemasolevate kere klaasplastist välispaneelide taastamine, kasutades selleks täna kättessadavaid (uusi) materjale ja uut tehnoloogiat. Praktiliselt autoga tutvudes, sai selgeks, et klaasplastkomposiidist kere välisdetailide tegelik seisukord oli kordi halvem, kui algselt hinnatud. Leiti, et komposiitmaterjal on kehvasti vormitud. Komposiitmaterjalis oli hulgaliselt õhumulle, samuti oli valesti valitud riide tüüp ja kasutatud vähevõitu tugevduselemente. Töö käigus tekkis mõte toota uued detailid ning antud töös arutletakse selle variandi tasuvust. Olles uurinud uute detailide tootmise tehnoloogiat ja hinda; teostatud taastamistöid olemasolevatel detailidel, tekkis ettekujutlus restaureerimise hindadest. Keredetailid said taastatud ja tugevdatud ning isegi sel viisil jäid kulud taastamise kasuks. Uute detailide tegemine maksaks 8280 €, taastamisele kulus aga 340 € ja ligikaudu 224 töötundi, järelikult olemasolevate detailide taastamine on õigustatud. Kui oleks aga tarvilik restaureerida vähemalt kaks sellist autot, siis oleks mõttekam toota uued detailid. Siis oleks ajakulu väiksem ja detailid tuleksid kvaliteetsemad. Taastamisel on kasutatud kaasaegseid materjale polüestervaigu baasil. Kõik defektid klaasplastdetailides said üksikasjalikult maha lihvitud ja täidetud uute ainetega. Nõrgad ja mittejäigad pinnad said tugevdatud kas klaasplastlaminaadiga või jäikuselementidega (vahtplast divynicell). Tagumine avatav kapott (koorik), mis oli äärmiselt ebastabiilne, sai tugevdatud terasraamiga. Nüüd on see hõlpsasti avatav näiteks mootori remondi jaoks. Kõik detailid kaeti pritspahtliga. Seatud eesmärk sai täidetud, kõik klaasplastdetailid on taastatud ja auto välimus on nüüd muuseumi eksponaadile vastav. Tauria lõppviimistlemine ja värvimine on aga järgmise lõputöö teemaks. Tänud juhendajale ja kõigile, kes antud projektist aktiivselt osa võttis. Eriti tahaks tänada ettevõtteid Efekt AS, Composite Estonia OÜ ja Benefit AS, kes pakkusid teavet taastamistehnoloogiast.

Abstract [en]

The subject of this final thesis is „The Renovation of the Mid-Engine Rally Car Tauria Fiberglass Body Shell“. The main purpose of this research is a restoration of availible body panels of a rare rally car „Tauria“, which are 30 years old. The panels were restored with innovative materials and technology. This car was not properly taken care of the whole time. Because glassfiber body panels are in poor condition now, it was determined to produce new body details for this car or restore availaible body panels. This is the problem this thesis is trying to answer. This problem was approched with practical work. For this, it was necessary to restore Tauria panels guided by modern technology and later compare its cost with the cost of producing the new details. This subject is of current interest because this car shows how rally cars were built in Soviet Estonia in the middle 1980s. Rally enthusiasts from Russia and Ukraine are also interested in this car restoration. The result is that the existing body panels restoration had a cost of 340 € and approximetly 224 hours of labour. The production of new details for this rally car would cost approximetly 8280 €. So, it is rational to restore old composite rally car body panels. However, if it is necessary to restore two or more similar cars, it would be more practical to produce new details with previosly produced moulds. So, as a result of practical work, the shape and surface of all outside body panels is restored. It is only needed to smooth, spray putty and paint these details. This work will be done by another student with new thesis.

Item Type: thesis
Advisor: Aimar Lukk
Subjects: Transport > Automotive engineering > Car repair
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Erik Artjomenko
Date Deposited: 07 Jun 2017 06:41
Last Modified: 07 Jun 2017 10:59
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/2725

Actions (login required)

View Item View Item