TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Keskmootoriga Tauria ralliauto jõuallika kinnituste ja käiguajami projekteerimine olemasolevale raamile

Gregor, Mallort (2016) Keskmootoriga Tauria ralliauto jõuallika kinnituste ja käiguajami projekteerimine olemasolevale raamile. [thesis] [en] Engineering Design of the Mid-Engine Tavria Race Car’s Power Unit Fasteners and Gear Drive for the Existing Frame.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (7MB) | Preview
[img] Other (lihtlitsents) - Supplemental Material
Download (76kB)

Abstract

Antud töö eesmärgiks oli Tauria ralliautole paigaldada jõuallikas nii, et see oleks vastavuses kõigi teiste komponentidega. Lisaks sellele projekteerida ning valmistada toimiv käiguajam. Kogu töö algas jõuallika sobitamisest Tauria raamile. Säilinud mootoripatjade toed paiknesid tagasilla suhtes liiga ees ning pooltelgede asend käigukasti ja vedrustuse suhtes oli ebasoodne. Ruum mootori ja sõitjateruumi vahel oli ebapiisav jahutusvedeliku torude ninaossa viimiseks ja kiilrihma vahetamiseks ning hooldamiseks. Arvestades kõiki neid probleeme, leidsin nendele lahenduse. Esmalt analüüsiti mootorikäppade tugede vastupidavust, veendumaks tugede vastupidavuses antud jõuallika massi juures. Tulemustest selgus, et toed on piisava varuga ning neid saab kasutada. Seejärel keevitati toed uuele asukohale. Analüüsisin ka erinevaid keevitustehnoloogiaid ja selle tulemusena valisin MIG/MAG tüüpi keevituse mootorikäppade tugede jaoks. Säilinud Tauria raamil puudus ka käigukastikinnitus. Käigukastikinnituse projekteerisin esmalt CATIA V5 programmiga ning samuti teostasin erinevad tugevusarvutused. Eelmainitu põhjal võeti piisava vastupidavuse tagamiseks vastu otsused materjali ja keevitustehnoloogia valikul. Tänu eelnevatele töödele oli paigas jõuallika uus asukoht ning jätkasime käiguajami projekteerimise ja valmistamisega. Originaalis oli Tauria ralliautol kasutuses liigenditega käiguajam. Sellest on säilinud käiguvahetaja ning kaks liigendit. Analüüsiti erinevaid taastamise võimalusi, kuid originaalse lahenduse taastamine oleks olnud ebapraktiline, kuna mehhanismi torud oleks hakanud takistama juhiistme paigutust ja erinevad mootori komponendid takistasid mehhanismi liikuvust. Selle tulemusena tehti otsus trossidega käiguajami kasuks. Trossidega käiguajami valmistamiseks tuli leida sobivad ostutooted. Sobilike komponentide põhjal hakkasin projekteerima käiguajami käigukasti külge. Käiguajami detailide valmistamiseks teostasin mitmeid katseid parima lahenduse leidmiseks. Parima lõpplahenduseni jõudmisel esines erinevaid ootamatuid komplikatsioone, kuid nendest hoolimata leidsime kõigile lahenduse saavutasime vastupidava ja esteetilise välimusega, toimiva käiguajami. Käesolev töö oli minu jaoks uudne kogemus, kuna varasemalt puudus kogemus praktilise projekteerimistööga. Kogemus oli minu jaoks positiivne, kuna tegemist on väga huvitava projektiga ning selle juures tuli leida lahendusi erinevatele probleemidele. Olen tänulik, et sain anda oma panuse selle projekti valmimisele.

Abstract [en]

The unique ZAZ 1102 Tavria was built around 1984. It was a rally prototype built around tube frame and VAZ 2106 engine with ZAZ Tavria body. It was designed in Estonia at sports and technical club of ERF by the club’s director Kalle Keel. There were built only three cars, one was crashed during a rally so badly that they could not rebuild it, two of these cars are remained in different forms. One of these two is now in Tallinn University of Applied Sciences for rebuilding. The title of this thesis is: “Engineering Design of the Mid-Engine Tavria Race Car’s Power Unit Fasteners and Gear Drive for the Existing Frame”. Thesis contains all the information about designing new engine and transmission fasteners, different welding technology and strength calculations for fasteners. Also information about different gear drive systems and designing a new one for Tavria race car. The aims of this thesis were: • to find the best placing for the power unit in a view of rear axle • re-design the engine fasteners • design a new transmission fastener detail • design a new reliable gear drive system • analyze weight distribution All the objectives were met. There is a new power unit placement that suits with the rear axle and other engine details like cooling and exhaust systems and drive shafts. Also we replaced the engine fasteners and built a new transmission fastener detail. In addition we built a new gear drive system which is based on cables. Due to changing the original placement of the power unit, I did some weight distribution analyzes as well. This thesis was a new experience for me since I had not done practical designing and modelling work before. I consider this experience entirely positive because finding the best solutions for these problems was a very interesting challenge.

Item Type: thesis
Advisor: Aimar Lukk
Subjects: Transport > Automotive engineering > Car construction
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Mallort Gregor
Date Deposited: 30 May 2016 10:40
Last Modified: 30 May 2016 10:40
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/2036

Actions (login required)

View Item View Item