TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Laste ortopeedilised jalanõud ja nende turg Eestis

Sinila, Kerli (2015) Laste ortopeedilised jalanõud ja nende turg Eestis. [thesis] [en] Children’s Orthopaedic Footwear and their Market in Estonia.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
PDF (lihtlitsents) - Supplemental Material
Download (118kB) | Preview

Abstract

Ortopeediline jalanõu on jalatsite alaliik, mille funktsiooniks on lisaks jala katmisele ja kaitsmisele ka jalalaba ning pahkluu spetsiaalne toetamine lähtuvalt ortopeedilisest probleemist, millest tulenevate erivajaduste rahuldamiseks jalanõu on disainitud ja toodetud. Laste ortopeedilised jalanõud kui tooted on mõeldud eeskätt laste tugi- ja liikumiselundite haigusseisundite raviks või puudest tulenevate vaeguste leevendamiseks ja toimetuleku toetamiseks. Tegemist on tootega millekohase vajaduse määratlevad kas pere- ja/või eriarstid või rehabilitatsiooni asutused. Ortopeediliste jalanõude kui abivahendite soetamist kompenseeritakse riigieelarvelistest vahenditest selleks ettenähtud korras ja ulatuses etteantud piirhinna alusel. Levinuimad laste labajala deformatsioonid, mille puhul toodet raviks kasutatakse, on jalavõlvide lamenemine (lampjalgsus), liiga kõrge pikivõlviga pöid (kaarjalg), kaasasündinud jalapöia väärasend (komppöid), kanna ja/või põlvede vaarusseis (o-jalgsus) ja valgusseis (x-jalgsus). Erinevate deformatsioonide raviks või toestuseks kasutatakse erineva disainiga ortopeediliste jalatsite mudeleid. Samuti kasutatakse ortopeedilisi jalatseid toetamaks mõne teise haiguse ravi või ajutiselt operatsioonijärgses taastusravis. Ortopeedilised jalanõud on kas individuaalselt disainitud ja toodetud või siis lähtuvalt enam levinud ortopeedilistest probleemidest masstoodanguna valmistatud. Peamisteks iseloomulikeks omadusteks, mis neid tavajalatsitest eristavad, on lai ja sügav esiosa ning kinnine ja tugevdatud kannaosa, samuti vahetatavad ja kapitud kannaosaga sisetallad. Antivarus jalanõude puhul on kannatugi pikendatud jalatsi siseküljel suure varba viimase liigeseni. Ortopeedilistele jalanõudele on iseloomulikud veel reguleeritavad kinnitused, mis ulatuvad üle hüppeliigese, ning polsterdatud keel ja äärised, lisaks tavajalatsitest sügavam avanemine ning madalam kontsaosa. Ortopeediliste jalanõude turgu Eestis ei saa pidada täieliku konkurentsi turuks, mis eeldab ühelt poolt paljude müüjate olemasolu, teiselt poolt aga ka suure hulga potentsiaalsete ostjate olemasolu. Pigem on tegemist nišituruga. Esiteks on laste ortopeedilised jalanõud nn eritoode, mille järele vajadus määratakse arsti või rehabilitatsiooniasutuse poolt vastavalt lapsel diagnoositud ortopeedilistele probleemidele. Seetõttu on nõudlus selle toote järele Eesti turul väga piiratud. Teiseks laste ortopeediliste jalanõude turgu Eestis iseloomustavaks asjaoluks on seadusandlik taust. Nimelt on turg mitmete õigusaktidega reguleeritud, mis mõjutavad nii nõudlust kui pakkumist. Seadusaktides on sätestatud toote soodustingimustel eraldamise kord, tingimused ja piirhind, mille alusel kompenseeritakse tarbija kulud kas 50% või 90% ulatuses. Samuti tulenevad neist mitmed kohustused ja nõuded toote maaletoomise ja müügiga tegelevatele ettevõtetele oma tegevuse korraldamiseks ja sellest aruandmiseks. Tulenevalt nii toote olemusest kui kahest eelnevast turgu iseloomustavast asjaolust on ortopeediliste jalanõude turg Eestis suhteliselt kitsas - pakkujaid on vähe ja ka kaubavalik ei ole suur. Eestis tegutseb kokku 13 firmat, kes valmistavad ja/või müüvad laste ortopeedilisi jalatseid soodusustingimustel omades sellekohaseid lepinguid ka asukoha maakonnast väljaspool. Kirjeldatud ettevõtted erinevad suuresti nii oma tegevusvaldkondade, kogemuste, geograafilise ulatuse, turustamiskanalite ja kommunikatsioonisüsteemide poolest kui ka pakutavate toodete valiku ja hinnataseme poolest. Analüüsi kaasatud ettevõtted pakuvad kokku 11 firma tooteid, mis oma hinnaklassilt on väga erinevad. Esindatud on nii Lääne- kui Ida-Euroopast pärit tootjafirmad, aga turul müüakse ka Venemaal ja Türgis toodetud laste ortopeedilisi jalanõusid. Kõige enam pakutakse Eestis Saksa firma Schein tooteid, mis aga on kõige kallimad. Märgatavalt odavamad on Ida-Euroopa (Poola, Slovakkia) ja Venemaa ning Türgi firmade tooted. Enamik Eesti turul tegutsevaid ettevõtteid pakub vaid ühe tootjafirma kaupa, mistõttu on tarbijate valikud vaatamata Eestis saadaolevatele erinevatele jalatsitele siiski väga piiratud ja seda eriti kehtiva abivahendite soodustingimustel eraldamise korra raamistikus, mis võimaldab jalanõud soetada vaid elukohajärgse maavalitsuse või kohaliku omavalitsusega lepingut omavast firmast. Ortopeedilisi jalanõusid kasutavate laste vanemate seas läbiviidud küsitluse tulemused kinnitavad seda, et toote kättesaadavus Eesti turul on halb: ortopeedilisi jalanõusid saab soetada harva elukoha lähedalt, teeninduspunktid väljaspool suuremaid linnu on avatud vaid korra kuus, toote valikuga ei ole võimalik kohapeal tutvuda ja tellimuste täitmine võtab kaua aega. Samuti ei ole tarbijad rahul saadaoleva kaubavalikuga ja soodustusele vaatamata kõrge hinnaga. Küsitluses osalenud tarbijate rahulolematuse tagamaad peituvad suuresti ortopeediliste jalatsite turu seadusandlikus korralduses. Ühelt poolt on vastajate väljatoodud puudused seotud sellega, et abivahendite eraldamine sotsiaalabi korras on korraldatud maakonna ja kohalike omavalitsuste tasandil. Teiselt poolt aga sellega, et riigieelarvest eraldatud vahendid ei ole vajaduste rahuldamiseks piisavad. Esimene aspekt piirab toote kättesaadavust ja tarbija valikuvabadust, teine aga põhjustab pikki järjekordi toote tellimisel, ravi edasilükkamist või üldse vajalikest ortopeedilistest jalanõudest ilma jäämist. Seega vajalik oleks nii abivahendite eraldamise korralduse tsentraliseerimine kui ka eraldatavate riigieelarveliste vahendite vastavusse viimine tegelike vajadustega. Samavõrra oluline on teha informatsioon erinevate pakkujate ja pakutava tootevaliku ja hinnavõrdluse kohta kättesaadavaks kõigile lapsevanematele. Lisaks turu situatsioonist teavitamisele peaks lapsevanemaid informeerima ka ortopeediliste jalatsite soetamise korrast ning toote olemusest. Vajalik oleks koostada ja kõigile kättesaadavaks teha infomaterjal, mis selgitaks ortopeedilise jalatsi funktsioone ja kasutamist.

Abstract [en]

This thesis aims to contribute to raising awareness of the use and purchase of children’s orthopaedic shoes. Parents whose children have a need for orthopaedic footwear have to tackle a lot of stress and anxiety while looking for prescribed shoes, while at the same time, the usage of orthopaedic shoes by healthy children is spreading because of the lack of knowledge among the parents. Orthopaedic shoes like other shoes protect the feet from the cold and direct injuries from outer environment but are meant, first and foremost, for diverse treatment and cure of foot and gait problems. Children’s orthopaedic shoes are used to correct, accommodate or prevent a physical deformity or range of motion malfunction in a diseased or injured part of the ankle or foot. Orthopaedic footwear is prescribed by a doctor, orthopaedist or a specialist in rehabilitation and the purchase is partly covered by state budget as part of the social security benefits or by the Health Insurance Fund. In order to get reimbursed, a documented evidence based upon clinical examination is required from the patient’s doctor. Based on that a person will be registrered by local government official and issued a medical aid card, which allows a partially (in case of orthopaedic medical condition 50% and 90% for disabled persons) covered purchase of three pairs of orthopeadic footwear in one calendar year by a supplier who has pertinent contract with residential local government. This thesis examines the supply and demand of children’s orthopaedic shoes in Estonia. First, the functions and design of the footwear classifying as medical aid supply is described. Then the thesis introduces the legislative background which establishes responsibilities in arrangement of the allotment of orthopaedic shoes at the state and local government level, and specifies the process for applying the reimbursement for the purchase. In addition, the requirements for firms operating in the market are outlined. The empirical part of the thesis is based on two different analysis: the analysis of the supply of children’s orthopaedic shoes in Estonia and the survey study conducted among the parents whose children are using the orthopaedic shoes. The study of the suppliers takes a closer look at 13 firms which have contracts with more than one local government in order to sell the orthopaedic shoes on concessionary terms by exploring their spheres of activity, extent of service area, product’s models and brands on sale, pricelists, sales outlets, additional services provided etc. The costumers study is based on survey data collected by semi-structured web-questionnaire spread via different Internet forums’ platforms in Aprill 2013. Total sample of 61 respondents is used for analysing the experiences and expectations of the parents who have bought orthopaedic shoes for their children. The survey study comprised questions about their purchase experiences and patterns, but also asked for their evaluations on suppliers, range of goods provided, price levels and reimbursement arrangements. The empirical research was planned and conducted in the framework of the basic concepts of marketing theory which are defined in the introductory first section of the thesis. The empirical research shows that the market of children’s orthopaedic shoes in Estonia is quite small: there are not many firms active in the field, neither is the total demand big enough to be attractive for more suppliers to enter or for expanding the supply of articles by firm already active in the market. The companies producing or selling orthopaedic shoes are very different in their size, location, sphere of activity and service areas. In addition, the orthopaedic footwear sold by them vary in great deal: there are available shoes produced by 11 different manufacturers located in Western and Eastern parts of Europe, in Russia and Turkey. The quality, design, models and prices of children’s orthopaedic shoes diverge along producers. The prices are different also along the local suppliers. Besides, majority of the suppliers just sell products from one manufacturer by order and therefore, has a very limited selection available on the spot. The customers’ survey results support the conclusions drawn from suppliers’ analysis: accessibility of the product is very poor and the satisfaction with selection of models available is quite low. Further complaints are related to the current system of social aid allowing the reimbursement for the purchase. Both the allocation of funds and the arrengement of allotment of orthopaedic shoes as medical aid are the reasons behind the widespread dissatisfaction among the customers. Several amendments in legislation are urgently needed, the system of allotment should be centralised and allocated funds adjusted to the actual needs. Besides, the information about the application processes, producers and sellers should be made broadly available. Plus, the population in general and parents in particular should be more educated about the purpose and functions of orthopaedic shoes.

Item Type: thesis
Advisor: Heldi Kikas
Co-advisor: Diana Tuulik
Subjects: Clothing and Textiles > Field Studies
Divisions: Institute of Clothing and Textiles > Resource Management in the Clothing and Textiles Industry
Depositing User: Kerli Sinila
Date Deposited: 16 Jun 2015 08:26
Last Modified: 16 Jun 2015 08:26
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/1493

Actions (login required)

View Item View Item