TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Ooperikoori kostüümide väljatöötamine Rahvusooper Estonia lavastusele "Cardillac"

Lindma, Gerda (2015) Ooperikoori kostüümide väljatöötamine Rahvusooper Estonia lavastusele "Cardillac". [thesis] [en] Elaboration of the Opera Choir Costumes for the Estonian National Opera Staging "Cardillac".

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (4MB) | Preview
[img]
Preview
PDF (lihtlitsents) - Supplemental Material
Download (105kB) | Preview
[img] Other (lihtlitsents - ddoc) - Supplemental Material
Download (151kB)

Abstract

Lõputöö eesmärk täideti töötades välja kunstnik Kimmo Viskari moejoonise järgi ooperikoori kostüümikomplekt lavastusele "Cardillac", mis hõlmas esmajoones kostüümidele esitatud kunstnikupoolsete soovide täitmist ning üritades kombineerida neid soove Rahvusooperis Estonia väljakujunenud ning praktikas ennast tõestanud lahenduste kasutamisega nagu seda on näiteks haak-kinnise kasutamine või korseti seljaosale trikotaažist vaheosa lisamine mõningase venivuse ja reguleeritavuse saavutamiseks. Seda kõike selleks, et tagada lauljate mugavus laval, et nad saaksid keskenduda ainult esitatava materjali ettekandmisele laulmise ja näitlemise läbi, muretsemata, et nende kostüümidega võiks laval midagi juhtuda. Diplomitöö tulemusena õmmeldi valmis diplomitöö autori poolt üks ooperikoori kostüümikomplekt. Sarnaseid komplekte erinevates värvitoonides ning erinevalt seotud kummidega õmmeldi etenduse "Cardillac" tarbeks mitmeid Rahvusooperi õmblejate poolt. Korseti lõiget kasutati ka teiste komplektide ülaosade õmblemiseks ning pükste lõiget kombineerituna t-särgiga kandmiseks. Ooperikoori kostüümikomplekti ülesandeks etenduses on toetada ja aidata väljendada ooperikoori poolt kehastatava linnarahva emotsioone ja olemust ning aidata kaasa aidata kaasa lavastaja nägemuse teostumisele. Diplomitöö jagunes kaheksaks peatükiks mis pandi kokku tuginedes kostüümikomplekti valmistamise kronoloogilisele järjekorrale. Esimeses peatükis käsitleti mudelite kavandamist lähtudes moejoonisest. Kirjutati Rahvusooperi ajaloost, samuti ka ooperist, millele kostüümid valmistati. Pandi paika, millistele tingimustele peab ooperikoori kostüümikomplekt vastama. Teises osas kirjeldati diplomitöösse valitud mudeleid detailide kaupa. Toodi ära korseti- ja pükste tehnilised joonised nii eest- kui tagantvaates, samuti põhjendati teises peatükis furnituuride ja kangaste valiku tagamaid. Kolmandas osas kirjeldati põhi- ja moekohaste lõigete valmistamist. Korseti ja pükste voodri lõiked konstrueeriti M.Müller & Sohn süsteemi järgi. Pükste põhi- ja vahematerjali jaoks kasutatud lõige loodi mulaažimeetodil. Kolmandas peatükis oli ära toodud ka moekohaste lõigete täpsustamine ja kontroll. Diplomitöö neljas osa koosnes baassuuruse originaallekaalide valmistamisest ja tehnilistest paljundustest. Mudelite sõlmede tehnoloogiline töötlemine läbilõikejooniste näol oli ära toodud diplomitöö viiendas peatükis. Kuuendas osas oli välja toodud kasutatud õmblusmaterjalide kulu normeerimine, mille aluseks oli võetud kangakulu arvutamine lähtuvalt paigutusjoonistest ning niidikulu arvutamine lähtuvalt õmblusjoonte pikkuste mõõtmisest ning niidikulu koefitsendi arvutamisest. Seitsmendast peatükist on võimalik leida kostüümide tehnilised kaardid, kus on välja toodud konkreetse mudeli kohta kõige tähtsam informatsioon. Ära toodi sellised andmed nagu mudelite valmistaja, mudel, tooteliik, vajaminevad materjalid, mudeli tehniline kirjeldus ja tehnilised joonised eest- ja tagantvaates. Kaheksandas peatükis kirjeldati töö organiseerimist, mis käsitles kasutatud seadmete valimist ning mudelite töötlemise tehnoloogilisi järjestusi. "Cardillaci" kostüümikunstnik jäi igati rahule tehtud tööga ning kiitis igas kostüümiproovis vahepealseal ajal tehtud tööd. Rahulolu näitas ka see, et prooviperioodil kui näitlejad said ooperi läbimänge teostada kostüümides, siis ei pidanud kunstnik vajalikuks teha mingeid muudatusi kostüümides. Lavastust kui tervikut on kiidetud ka arvustustes. Ühes neist lausuti kiidusõnu terve ooperi visuaalikeele kohta, mis on efektne ja väljapeetud, kohati koguni ülevoolavalt külluslik. [7]

Abstract [en]

According to the National Opera Act the objective of the national opera is to advance Estonian national theatrical and musical culture, promote and introduce it in Estonia and abroad and to make the world’s achievements of musical and theatrical culture accessible in Estonia. [3] The main goal of this thesis was to elaborate opera choir costumes for the staging "Cardillac", keeping the National Opera Act in mind. According to designer Kimmo Viskari's fasion illustration the author's task was to create technical solutions based on that. "Cardillac" is s brilliant crime opera composed by german neoclassical composer Paul Hindemith, which premiered for the first time in 1926 in Dresden. The story is about goldsmith named Cardillac who creates amazingly beautiful jewellery, but he is unable to let go of them, so he is murdering his clients to get his jewellery back. The opera "Cardillac" raises questions about art and society and the relationship between them that are current in even 21. century. This current thesis has been created in collaboration with Estonian National Opera's costume department which is the biggest theatre costume department in Estonia. People in Estonian National Opera's costume department are working daily in order to create costumes for opera, operetta and ballet by choosing right materials, developing patterns and sewing the costumes. The people from the costume department helped the author of this thesis along the way of creating this thesis based on their years of work experience in this field. They also made it possible for the author to make a research in National Opera's storage learning from the old costumes - the usage of materials, technical solutions and the general specifics of theatre costumes before creating this thesis. This thesis consists eight parts, which are described in chronological order based on the path of creating the costumes for opera choir. The first part describes the law to be followed when creating opera costumes. The first part also explains profoundly the institution on Estonian National opera and the staging "Cardillac". That part also looks into costume history and the inspiration behind the costumes created. The following part describes the created models in detail and the technical drawings from the front- and backside are presented. The second part also brings out the main aspects of choosing the materials and other supplies needed. The thirt part of this thesis contains developing the basic pattern and turning it into master pattern during the process. This paragraph also shows the specifications done with pattern pieces in order to make sure the edges of the pattern are matching. In fourth paragraph it is shown how the seam allowances are given to master pattern and how are the grading rules applied. The following fifth part shows sectional drawings of the corset and the pants. Sixth part suggests how to calculate the fabric waste according to layout placement and calculating thread consumption based on the length of the sewing lines. The seventh paragrph contains technical cards where has been brought out the main information about the costumes, for example garment type, model name, size interval, used fabrics, -threads and -supplies, technical drawings and care instructions. The last part describes organising the work by bringing out used machinery and step by step order of sewing the costumes including fittings. The preparations and the work done for the thesis has been rather difficult and challenging because the world of theatre costumes is very different from the solutions used for everyday clothing, but therefore it has been much more enjoyable and teaching process. The designer and the members of the opera choir were very happy and pleased with the outcome. The costumes were comfortable to wear and to sing in, they also looked as striking as they were planned to be.

Item Type: thesis
Advisor: Temmin Evelin
Co-advisor: Peets Teele
Subjects: Clothing and Textiles > Design
Clothing and Textiles > Product Development
Divisions: Institute of Clothing and Textiles > Clothing Design and Technology
Depositing User: Gerda Lindma
Date Deposited: 11 Jun 2015 06:27
Last Modified: 11 Jun 2015 06:27
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/1407

Actions (login required)

View Item View Item