TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Elavmale kostüümide kavandamine

Kivistik, Jane; Raud, Rita (2015) Elavmale kostüümide kavandamine. [thesis] [en] Human chess costume development.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (3MB) | Preview
[img] PDF - Published Version
Restricted to repository personnel only

Download (117kB)
[img]
Preview
PDF (lihtlitsents) - Supplemental Material
Download (711kB) | Preview

Abstract

Diplomitöö eesmärgiks oli valmistada Tallinna Tehnikakõrgkooli 100. aastapäeva ja Paul Kerese 100. sünnipäeva tähistamise raames välja kuulutatud elavmale konkursi käigus välja valitud Jane Kivistiku kavandite järgi elavmale kostüümid. Töö on valminud Jane Kivistiku ja Rita Raua ühistööna, mille käigus on välja töötatud 6 mudelit – 3 naiste kostüümi - ettur, ratsu ja lipp ning 3 meeste kostüümi - vanker, oda ja kuningas. Elavmale kostüümide konstrueerimise ja tehnoloogilise töötlemise juures oli oluline, et kostüümid hoiaksid hästi vormi ning sarnaneksid võimalikult palju Jane Kivistiku poolt loodud moejoonistele. Olulisteks punktideks oli materjali valik ning malendite trükk detailidele. Samuti tuli silmas pidada, et kostüümid oleksid seljas mugavad ning et oleks kiire ja lihtne riietuda. Diplomitöö on üles ehitatud etapiviisiliselt, et anda toodete valmimise protsessist terviklik ülevaade. Töö esimene peatükk hõlmab elavmale kollektsiooni lähteülesannet ning mudelite kavandamist. Välja on toodud toodete kavandamise käik lõplike moejoonistega. Iga mudeli kohta on esitatud tehniline joonis koos kirjeldusega. Peatükis on laiemalt kirjeldatud ka materjali valikut, mis on antud kostüümide loomisel üks olulisemaid nüansse. Teine peatükk on suunatud konstruktsioonile. Elavmale kostüümide valmistamisel on kasutatud M.Müller & Sohn konstrueerimise metoodikat ning mõõtude tabeleid. Mudelite konstrueerimisel on valitud baassuuruseks M. Peatüki teises pooles on välja toodud põhilõigetele asetatud moekohased lõiked ning lõigete täpsustamine, mis näitab lõigete omavahelist kokkusobivust. Mudelite tehnoloogia on välja toodud kolmandas peatükis. Joonisena on näidatud mudelite tehnoloogiliste sõlmede läbilõiked, millele järgneb mudelite valmistamise tehnoloogilise järjekorra kirjeldus ning kasutatud seadmete ning trükimeetodi valik. Neljas peatükk käsitleb originaallekaalide valmistamist baassuurusele. Koostatud on lekaalide loetelu, andmaks ülevaate lekaalide ja detailide arvust vastavalt mudelile. Lekaalidele on lisatud õmblusvarud, mis on igal mudelil 1 cm kogu toote ulatuses. Valmislekaalidele on antud tehniline paljundus, suuruses S-L, mis on välja toodud paljunduskeemina. Lekaalid ja paljundused on loodud programmis Lectra Modaris ning järgnevalt töödeldud programmiga Lectra Kaledo Style. Viies peatükk hõlmab paigutusjooniseid igale mudelile ning kombineeritud paigutusi ühe malepartii kohta. Paigutuste juures on tabelina välja toodud kanga kulu ning kanga kasutamise efektiivsus vastavalt mudelile. Peatüki teises pooles on välja arvutatud kanga-, niidi- ja takjapaela kulu ühe malepartii kohta. Viimane peatükk keskendub majanduslikule osale, kus on välja toodud kostüümide hinna kujunemine. Arvutatud on ühe malepartii maksumus, mis sisaldab materjali, trüki ning õmblusteenuse hinda, võttes arvesse erinevaid trüki meetodeid. Töö käigus on suudetud luua vormi hoidvad kostüümid vastavalt Jane Kivistiku kavanditele.

Abstract [en]

Chess is a game played between two opponents on opposite sides of a board containing 64 squares of alternating colors. Each player has 16 pieces: 1 king, 1 queen, 2 rooks, 2 bishops, 2 knights, and 8 pawns. The aim of the game is to capture the opponent’s king by forcing him into position where he/she cannot escape capture, which is known as checkmate [1] The origins of chess are not exactly clear, though most believe it evolved from earlier chess-like games played in India almost two thousand years ago. The game of chess we know today has been around since the 15th century when it became popular in Europe. [1] Charles Martel introduced living chess around 735AD, with humans acting out the chess moves on a large board. To mark the 100th birthday of the famous chess player Paul Keres, which coincides with the 100th anniversary of the Tallinn University of Applied Sciences, the department announced a design contest for living chess costumes, to be worn during a game held at a celebratory event. This competition was won by Jane Kivistik, who produced some innovative designs, which she was to develop prior to bringing her designs to life. In order to bring Jane’s ideas to fruition a collaboration with Rita Raud was necessary as six costumes were to be developed; three women’s costumes, comprising of a pawn, a knight and a queen, along with three men’s costumes, consisting of a rook, a bishop and a king. This diploma thesis was built up in stages by Rita and Jane in order to provide a comprehensive overview of the product creation process. The first chapter includes the design process, fashion drawings, technical descriptions and details of the chosen fabric. The fabric choice was very important as the costumes were designed to hold a solid, structured shape, which is why neoprene was chosen. The second chapter describes the M.Müller & Sohn flat pattern making method used. This chapter also includes body measurement charts and master patterns which are made for size medium. The second half of this chapter contains the master patterns that were modified according to designs. This thesis also contains details of the costume making process, sewing order, stitching types and the machinery used. The fourth chapter is about slopers with seam allowance, notches and details. All slopers are graded into three sizes - S, M and L. Marker making, fabric and thread usage is outlined in chapter five. The marker making for costumes is shown separately for each costume and for the whole chess set. Part six focuses on the price calculations for costumes of one chess set. The calculated value of one set contains expense of the material, printing and sewing service, taking into account the various printing methods.

Item Type: thesis
Advisor: Teele Peets
Subjects: Clothing and Textiles > Design > Apparel Collections
Clothing and Textiles > Design > Patternmaking
Divisions: Institute of Clothing and Textiles > Clothing Design and Technology
Depositing User: Jane Kivistik
Date Deposited: 11 Jun 2015 06:10
Last Modified: 08 Jan 2016 09:17
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/1349

Actions (login required)

View Item View Item