TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Talvise teehoolduse masinapark ja selle efektiivsemaks muutmine

Olesk, Tauri (2015) Talvise teehoolduse masinapark ja selle efektiivsemaks muutmine. [thesis] [en] Vehicle park of winter maintenance and improving its efficiency.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (2MB) | Preview
[img]
Preview
PDF - Supplemental Material
Download (181kB) | Preview
[img]
Preview
PDF (lihtlitsents) - Supplemental Material
Download (113kB) | Preview

Abstract

Käesoleva lõputöö peamiseks eesmärgiks oli analüüsida peamiselt kahe talihoolde teostaja AS Eesti Teed ja Üle OÜ masinaparki ja selle paiknemist eri piirkondades, kuid sai ka uuritud, mis on kõige efektiivsemad ja vähem kulunõudvamad töövõtted ja tehnoloogiad, millega tagada vajalikud teeseisundi nõuded. Lõputöös kajastatud kahe ettevõtte AS Eesti Teed ja Üle OÜ masinapargi keskmise vanuse ja suuruse vahe on tingitud ettevõtete suurustest. Kui arvesse võtta, et ettevõte Üle OÜ tegeleb Eestis talihooldusega kahes piirkonnas (Kose ja Kuusalu) ja masinapargi autod on keskmiselt toodetud 2010 aastal ja mis on aasta-aastalt uuendamisel. Siis sellega tagab firma endale võimalikult väikesed masinate hooldus- ja küttekulud, sest mida uuem on masinapark, seda vähem probleeme on ka tehnilise poolega. Kuid mida edasi areneb tehniline pool, seda enam tuleks üle vaadata ka teemeistri punktid ja nende paiknemine (ehk on võimalik sama töö efektiivsemalt jaotada). Eesti suurim talihoolde teostaja AS Eesti Teed tegeleb üle Eesti viies piirkonnas (Lääne-Viru maakond, Võru maakond, Tartu maakond, Saare maakond ja Pärnu maakond) ja nende masinapargi masinad on toodetud keskmiselt 2001 aastal. Kuna ettevõtte AS Eesti Teed masinapark on väga suur, ei ole otstarbekas ega võimalik kõike korraga uuema vastu välja vahetada, et tõsta töö efektiivsust. Seega tuleks läheneda teise külje pealt ja vaadata üle, kas masinapargi paiknemine on mõistlik ja kuidas kompenseerida mitte nii säästlikku (hoolde- kütusekulu) masinaparki. Kuigi neid kahte firmat ei ole võimalik võrrelda masinapargi ja hoolet vajavate kilomeetrite poole pealt, siis sellest hoolimata on neil kahel ettevõttel midagi sarnast, milleta ei saa ükski talihoolde teostaja hakkama – infoportaalid teeolude seisu kohta. Et korrapäraselt ja võimalikult väheste kuludega hoolet teha, tuleks leida ka kõige efektiivsemad töövõtted, seaded ja ka infoallikad. Alustades töövõtetest, tuleks eelkõige vanemaid masiniste koolitada, et ei oldaks vanades „harjumustes“ kinni, sest mida aega edasi, seda enam muutuvad teed ja sellega seoses muutuvad ka efektiivse töö põhimõtted ja seadmed (jääfrees Raiko, sahad jne), millega neid põhimõtteid saab tagada. Ükski ettevõtte, kes tegeleb teehooldega ei saa hakkama ilmainfo portaalideta, kus saada infot hetke ilmaolude kohta ja milleks Eestis hetkel on teeilmajaamad, teekaamerad, autopatrullidelt tulev info. Kogu info, mis tuleb teeilmajaamadest ja teekaameratest, kuvatakse ühtses programmis „Tark tee“, mis on kõigile kättesaadav ja ka pidevas uuendamises. Talihoolduse valdkonna tehniliste lahenduste ja tehnika uuendamine peaks olema pidev progress, et järele jõuda pidevalt suurenevatele mahtudele. Kuigi tehnika taseme poolest ei jää me väga pikalt maha oma naabritest: Norrast, Rootsist ja Soomest. Üks asi on muidugi tehnika park, mida me omame, teine asi on kindlasti meeskond, kellega koostööd tehakse, et meeskond oleks kõrgelt motiveeritud ja omandanud aasta-aastalt koolitusi, et püsida konkurentsis.

Abstract [en]

The aim of this thesis was to analyse the locations and vehicle parks themselves of mainly two winter maintenance providers – AS Eesti Teed and company Üle. Additionally, the author examined which are the most efficient and least expensive technologies and practices for maintaining the required road conditions. The disparities between the size and age of vehicle parks of AS Eesti Teed and company Üle derive from the size of the companies. Taking into account that company Üle OÜ carries out winter maintenance in two regions (Kose and Kuusalu) and the average vehicle in the constantly renewing vehicle park was manufactured in 2010, the company manages to keep its fuel and machine maintenance costs low as the newer the vehicle, the fewer technical problems it encounters. However, evolving technology means that the work areas of roads supervisors should be re-examined, too (maybe the amount of work could be distributed more efficiently). The largest provider of winter maintenance in Estonia, AS Eesti Teed, operates in five counties all over the country (Lääne-Viru county, Võru county, Tartu county, Saare county and Pärnu county) and the average vehicle in the vehicle park was manufactured in 2001. Due to the enormous size of the vehicle park of AS Eesti Teed, it is neither possible nor rational to renew the whole park at once in order to increase efficiency. Therefore, the problem should be approached from a different angle and it should be re-evaluated, whether the location of the vehicle park is reasonable and how to compensate for the less economical (maintenance and fuel consumption costs) vehicle park. Although the two companies cannot be compared with respect to vehicle parks or mileage by which the latter require maintenance, there is one similar aspect that none of the winter maintenance providers could manage without – information portals concerning road conditions. In order to provide regular and cost-efficient maintenance, the most efficient practices, equipment and data storage devices need to be utilised. First and foremost, when it comes to practices, the older machine operators should be trained so they would not get stuck in “old habits”, as roads change in time and efficient work practices as well as equipment (icebreaker Raiko, ploughs etc.) for following those practices change with it. None of the maintenance companies can deny the importance of data storage devices – the latter in Estonia are road weather stations, road cameras and information from highway patrols. All the data from road weather stations and road cameras can be accessed via a traffic information system called “Tark tee”, which is regularly renewed and available for everyone. In order to cope with continuously increasing demand, the technical solutions and renewal of technology within the field of winter maintenance should be in constant progress. Although technology-wise we are not far behind of our neighbours Norway, Sweden and Finland. Of course, the vehicle park we own is just one side of the coin. The other is the crew we work with – the latter needs to be motivated and ought to go through training annually in order to stay competitive.

Item Type: thesis
Advisor: Rene Pruunsild
Subjects: Construction > Road Construction
Divisions: Institute of Construction > Road Construction
Depositing User: Tauri Olesk
Date Deposited: 10 Jun 2015 06:19
Last Modified: 10 Jun 2015 06:19
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/1211

Actions (login required)

View Item View Item