TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Õli- ja kütusemanuste toime sisepõlemismootoritele

Ratnik, Martin (2015) Õli- ja kütusemanuste toime sisepõlemismootoritele. [thesis] [en] The Effect of Motor Oil Additives and Fuel Additives on Combustion Engines.

[img] PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] PDF (lihtlitsents) - Supplemental Material
Restricted to Registered users only

Download (407kB)

Abstract

Antud lõputöö käigus selgub, et manuseid on erinevaid liike ja saadaval paljudelt tootjatelt. Teada olevalt on manustel olevad infosedelid kehvasti koostatud ja suunatud pigem sellele, et kliendid neid ostaksid, mitte ei pöörata rõhku täpsele toimeainele ja võimalikele kahjulikele mõjudele. Seetõttu on oht teadmatuse tagajärjel teostada vale valik ja manuse kasutamine võib põhjustada sisepõlemismootoritele pigem kahju kui head. Kindlasti tuleb enne kasutamist välja selgitada, millisele probleemile lahendust otsitakse ja suhelda pädeva müügiesindajaga, et annaks oma hinnangu ja soovituse valikul. Manuse reaalse toime hindamiseks, tuli neid testida katsesõidukitel. Katse metoodika väljatöötamisel selgus, et kõige mõistlikum on teostada katsetused dünostendil, sest seal on võimalik vältida tulemusi mõjutavaid tegureid ja viia veaprotsent minimaalseks. Dünostendil on võimalik mõõta sõiduki võimsust ja sõita koormusel, ilma kõrvaliste mõjudeta. Paigal seisvale sõidukile lihtne ühendada erinevaid diagnostika seadmeid, nagu näiteks heitgaaside analüsaator, õlitemperatuuri näidik, arvuti mootori parameetrite jälgimiseks, eraldiseisev mootorikütusepaak jne. Katsesõidukitele projekteeriti universaalne, eraldiseisva pumpsüsteemiga mootorikütuse mahuti, kuna oli vaja mõõta sama partii mootorikütusega võimsused ja kütusekulu mõõtmised teostati gravimeetrilisel meetodil. Gravimeetriline meetod tähendab seda, et mootorikütusekulu, mida sõiduk katseperioodil tarbis, arvestatakse grammides. Hiljem saab tulemuste põhjal arvestada kütusekulu liitrites ja välja selgitada, kas seoses manuse kasutamisega vähenes mootorikütuse kulu või mitte. Testiti kolme erinevat manuse tüüpi: võimsust suurendav, toitesüsteemi puhastav ja mootoriõli omadusi parandav. Katsed toimusid Liqui Moly toodete näitel ja vajaminevad manused väljastas Liqui Moly Eesti OÜ sponsorlusena. Õlimanuse puhul võib väita, et kasutamine tasub ennast ära kui lisada seda eelnevalt sõiduki mootoris olnud suure läbisõiduga mootoriõlile. Eelkõige soovitaks siiski jälgida sõidukitootja soovitusi ja kasutada sisepõlemismootorites kvaliteetseid kõrgtehnoloogilisi mootoriõlisid, mis sisaldavad endas kõiki vajalikke õiges vahekorras olevaid manuseid. Võimsust suurendava manuse puhul kahjuks tooted ei täitnud oma eesmärki ja katsesõidukite võimsused jäid samaks nagu eelnevalt ilma manuseta katsetades. Kokkuvõtvalt võib viie erineva katsesõiduki põhjal võime väita, et manus ei muuda sisepõlemismootori võimsust. Kõigil praktilistel katsetustel osalenud katsesõidukitel vähenesid samadel tingimustel heitgaasides sisalduvad kahjulikud ained. Kolmel katsesõidukil neljast tõusid võimsusnäitajad. Diiselmootoritega katsesõidukite omanike sõnul oli tunda, kuidas mootor töötab tühikäigul ühtlasemalt ja vibratsiooni on vähem. Kokkuvõtvalt võib nelja katsesõiduki põhjal väita, et toitesüsteemide puhastusmanus täidab oma eesmärki täielikult. Kindlasti on võimalik antud teemasse põhjalikumalt süveneda ja välja selgitada veelgi täpsemini, kuidas manused mõjutavad üldist sõiduki mootori tehnilist seisukorda ja analüüsida näiteks mootoriõli, et millises suunas manus on kvaliteeti mõjutanud. Antud töö eesmärgiks oli uurida toimet eelkõige tavakasutaja seisukohalt. Kui katsetel ei täitnud manused oma eeldatavat eesmärki, siis tavaliikluses sõitev tarbija ei tunneta ammugi erinevusi.

Abstract [en]

The goal of this final paper was to investigate the effect of different automobile oil additives, and to understand whether the additives pay off in common use. Maybe, one should avoid them, and common users should just follow the manufacturer’s recommendations. Customers often ask the resellers about the actual effect of additives and which additives they should choose for their car. This means, that people are interested though they lack knowledge in this field. The majority of consumers and resellers mainly refer to the information on packaging though it cannot be trusted 100% as a comparison of product data sheet and information sheet shows that their translations are often poor and superficial. In order to evaluate the actual effect of additives, they have to be tested on different cars. When working out the test methods, the author understood that the most reasonable way of testing was chassis dynamic stand as it allows us to avoid the external factors and reduce errors to the minimum. In addition, it is easy to connect different testing devices to stationary vehicle, i.e. exhaust-gas analyser, oil-temperature gauge, computer for monitoring the engine parameters, separate motor-fuel container, etc. Additives of three different types were tested: power enhancers, feed-system cleaners and additives improving the qualities of oil-fuel. The tests were performed with Liqui Moly products, and Liqui Moly Eesti OÜ provided the supplies as sponsor support. As the measurements of fuel consumption were made using the gravity method, the author designed a universal separate fuel container with a separate pump-system for test vehicles. The gravity method means that the fuel consumption that a vehicle consumed during the test period is calculated in grams. Later, on a basis of the results, the consumption can be recalculated in litres, showing if the consumption reduced or not when the additive was used. We can ascertain that the use of oil-additive pay off if it is added to the oil-fuel that had been already used within the engine with a longer mile-age. However, one should follow the recommendations of the vehicle manufacturer in the first place and use the quality high- technology motor oils that contain all necessary additives in the correct proportion. On the other hand, the products did not serve the purpose, and the power ratings of the tested vehicles remained at the same level as when they had been tested without the additives. To sum up, the results of testing on five different vehicles revealed that the additives does not have any effect on the combustion engine power. The amount of harmful substances in the exhaust gases decreased in all vehicles tested in the same conditions. Three vehicles out of four showed better power ratings. According to an owner of the test vehicles with diesel engines, he could feel the smoother work of engine in the idle run and less of vibration. All-in-all, based on the results of four test vehicles, we may state that the cleaning additive for feed-systems serves its purpose. Certainly, the subject is worth of deeper investigation and studying in more details the effect of additives on the technical condition of vehicle. The goal of this research was to investigate the effect of additives in the context of common user. If no purpose was achieved during the test, there is no hope that these additives will pay off for the common user who is driving in the normal traffic conditions.

Item Type: thesis
Advisor: Margus Villau
Subjects: Mechanical Engineering > Engineering Materials > Motor Fuels
Mechanical Engineering > Engineering Materials > Lubricants and Technical Fluids
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Martin Ratnik
Date Deposited: 18 Jun 2015 08:49
Last Modified: 18 Jun 2015 08:49
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/1026

Actions (login required)

View Item View Item