TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Lada Samara mootori modifitseerimine, saavutamaks võimsust 100 kW

Merelaid, Martin (2015) Lada Samara mootori modifitseerimine, saavutamaks võimsust 100 kW. [thesis] [en] Modifying Lada Samara Engine to Achive an Output of 100 kW.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (1MB) | Preview
[img] Archive (ZIP) - Supplemental Material
Download (269kB)
[img]
Preview
PDF (lihtlitsents) - Supplemental Material
Download (420kB) | Preview

Abstract

Antud lõputöö ülesandeks oli Lada Samaralt pärit mootori forsseerimine, mis arendaks võimsust 100 kW ning maksimaalne pöördemoment oleks 160 Nm. Edaspidi kasutatakse autot peamiselt rallisprindi võistlustel. Kõikide mootori juures tehtavate muudatuste käigus tuli järgida Eesti Autospordiliidu poolt kehtestatud tehnilisi tingimusi. Samuti oli piiravaks teguriks antud projekti juures majanduslikud ning ajalised piirangud. Saavutamaks sellist võimsust tuli tutvuda kõigepealt tehniliste tingimustega ning uurida erinevaid võimalusi konkreetse mootori puhul eesmärgiks seatud võimsuse saavutamiseks. Mootori modifitseerimise käigus tuli projekteerida mitmeid uusi komponente - sisselaskekollektor, väljalaskekollektor ja torustik, reguleeritav nukkvõlli rihmaratas jne. Nende projekteerimisele ning valmistamisele kulus eeldatust oluliselt rohkem aega. Samuti tuli teha optimaalne valik toitesüsteemi osas. Kaaludes nii elektroonilist sissepritsesüsteemi kui ka Weber karburaatoreid otsustas töö autor kasutada just Weber karburaatoreid kuna nende lõplik hind võrreldes sissepritsesüsteemiga oli soodsam. Järgnevalt oli vaja projekteerida optimaalne sisselaskekollektor saavutamaks maksimaalset pöördemomenti 5200 p/min juures. Seejuures tuli veenduda, et arvutuslikult leitud optimaalse pikkusega sisselaskesüsteem mahuks ära ka mootoriruumi. Viimase etapina ning antud töö puhul ka tähtsaimaks oli reaalsete muudatustega saavutatud tulemuste mõõtmine Tallinna Tehnikakõrgkooli veojõustendis. Veojõustendist saadud tulemused ei olnud sellised nagu olid seatud eesmärgiks. Paljuski oli selle põhjuseks kindlasti ajapuuduse tõttu tegemata jäetud lõplik häälestus ning teatavate parameetrite korrigeerimine. Samuti andis see aimu sellest, et soovitud tulemuste saavutamine ei olegi alati nii lihtne. Teoorias arvutatud tulemused on heaks lähtepunktiks, kuid maksimaalse tulemuse saavutamiseks tuleks katsetada erinevaid lahendusi ning leida seejärel nendest parim.

Abstract [en]

The subject of the final thesis is: „Modifying Lada Samara engine to achive an output of 100 kW“. The aim of the final thesis was to modify a Lada Samara engine to have an output of 100 kW and maximum torque of 160 Nm. This vehicle will be used to compete at rally sprint events after the project is finished. All the changes to the engine had to comply with the regulations set by Estonian Autosport Union for competition vehicles. Additionally, time and financial constraints also influenced the outcome of the project. It was necessary to work through the technical requirements set by Estonian Autosport Union and also learn about the specific possibilities of the given engine to achieve the desired output. A need to develop custom components arose during the modification of the engine. Some items that were designed specifically for this project are the following – engine intake, exhaust manifold and system, adjustable camshaft pulley. The design and manufacturing of the mentioned items took considerably longer than previously estimated. An optimum choice for the fuel system had to be made. Considering both an electronic fuel injection system and Weber carburettors I decided to use the latter as the price of the carburettors was cheaper than the injection system. After the deciding on the fuel system an engine intake had to be developed that would allow maximum torque at 5200 engine rpm. A critical point of the intake development was to make sure that the intake system that had the length required for calculated best efficiency and would also fit in the engine bay. The last and also the most important part of the project was to measure the real output given by the changes on a dyno at Tallinn University of Applied Sciences. However the results at the dyno did not measure up to the objectives. The reason behind not achieving the desired output was mainly down to the lack of fine tuning of engine parameters due to the time constraints.

Item Type: thesis
Advisor: Aimar Lukk
Subjects: Transport > Automotive engineering > Car construction > Internal combustion engine
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Martin Merelaid
Date Deposited: 18 Jun 2015 08:26
Last Modified: 18 Jun 2015 08:26
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/1019

Actions (login required)

View Item View Item