TTK Links: Home Page | TTK Moodle | ÕIS
TTK/UAS Repository For Digital Teaching and Learning Resources

Hobiauto alusraami projekteerimine ja kere ümberehitamine mootorivahetuseks

Oidermaa, Tanel (2015) Hobiauto alusraami projekteerimine ja kere ümberehitamine mootorivahetuseks. [thesis] [en] Designing a Chassis and Body Modifications for a Hobby Car Engine Substitution.

[img] PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (22MB)
[img] PDF - Supplemental Material
Restricted to Registered users only

Download (56kB)
[img] PDF - Supplemental Material
Restricted to Registered users only

Download (26kB)
[img] PDF - Supplemental Material
Restricted to Registered users only

Download (24kB)
[img] PDF (lihtlitsents) - Supplemental Material
Restricted to Registered users only

Download (391kB)

Abstract

Käesoleva diplomitöö eesmärgiks oli projekteerida hobiautole, mille peamine eesmärk on osaleda Eesti Ladaklubi karikasarjas PRO klassis, alusraam ning vajalikud sõiduki kere ümberehitused mootorivahetuse teostamiseks. Karikasarja PRO klassis võistlevad erinevate rajakatete ja tüüpidega võistlustel kõik VAZ tüüpi sõiduautod, millede originaalmootor on asendatud teise automargi jõuallikaga. Et valmistatav sõiduk oleks suuteline tunduvalt suuremat ja raskemat mootori-käigukasti komplekti kandma ning auto juhitavus seejuures märkimisväärselt ei halveneks vaid paraneks, tuli projekteerida võimalikult tugev kuid samas madala massiga alusraam ning vajalikud sõiduki kere ümberehitused. Teiseks eesmärgiks oli säilitada loodava kontseptsiooni originaalilähedane välimus ning disainiliselt esteetiline lahendus erinevate salongidetailide puhul arvestades võimalust sõiduk tulevikus Eesti Vabariigi liiklusregistris registreerida kui ümberehitatud või omavalmistatud M1 kategooria sõiduauto. Hobiauto alusraami projekteerimisel võeti aluseks Eesti Ladaklubi karikasarja reeglistik, millest lähtuvalt valiti alusraami vajalikud detailid BMW M50B25 mootori ja käigukasti ning Volvo Dana 1030/1031 tagasilla paigaldamiseks ning nende vastavad paigutused. Pikema ekspluatatsiooniaja saavutamiseks ning konstruktsiooni tugevuse testimiseks analüüsiti alusraami Solid Edge ST6 töökeskkonnas, kus vaadeldi projekteeritud alusraami väändejäikust. Analüüsi põhjal selgus, et hobiauto alusraami nihke maksimum 3 000 N suuruse jõu rakendamisel alusraami eesmise osa tagumistele otstele vastasuunaliselt on 63,9 mm. Tulemustest lähtuvalt sai arvutada alusraami väändejäikuse, milleks on 426,5 Nm/kraad, kuid reaalsetes tingimustes on väändejäikus mõnevõrra väiksem. Antud tulemust võib lugeda optimaalseks ning võib kindel olla alusraami pikas ekspluatatsiooniajas, mida oligi vaja saavutada. Analüüsides Eesti Vabariigi majandus- ja kommunikatsiooniministri määrust nr 42, mis reguleerib mootorsõiduki tehnonõuded ja nõuded varustusele, ja määrust nr 37, mis reguleerib üksikkorras valmistatud sõiduki kinnituse ja mootorsõiduki ümberehituse tingimused, ning Eesti Ladaklubi karikasarja reeglistikku selgus, et liiklusregistris registreeritud hobiauto ei vasta ümberehituste ulatuse tõttu enam hetkel Eesti Vabariigis kehtivatele tehnonõuetele ning samuti ei saa teda registreerida kui ümberehitatud sõidukit. Antud mootorsõidukiga avalikel teedel legaalseks liiklemiseks on vaja sõiduk kehtivate tehnonõuete vastavuse kontrollimiseks esitada Maanteeameti poolt määratud tehnilisele teenistusele või eksperdile, peale mida katsetuste läbimise korral väljastab Maanteeamet üksiksõiduki kinnituse.

Abstract [en]

The aim of the current thesis was to design a chassis and other necessary body modifications in order to change the engine of a hobby car which could be used to participate in the Estonian Lada Club Championships’ PRO class. All types of VAZ vehicles with substituted engines compete on tracks with different types and coating in the aforementioned competition. In order to enable the modified vehicle to carry a significantly larger and heavier engine-gearbox set without losing steerability but instead enhancing it, the designing of a chassis as light and as strong as possible, and other body modifications was necessary. Another aim was to maintain the original appearance, and create an aesthetic design solution regarding interior details as, in the future, there could be a possibility to register the vehicle as a modified or custom made M1 category vehicle in the Estonian traffic register. The rules of the Estonian Lada Club Championships were used as a basis when designing the chassis, accordingly the necessary chassis details and placements in order to mount a BMW M50B25 engine and gearbox and a Volvo Dana 1030/1031 rear axle were chosen. To ensure maximum service time and test the strength of the constructions, the chassis was analysed in the programme Solid Edge ST6 where the torsional rigidity of the designed chassis was inspected. The analysis demonstrates that the maximum displacement of the chassis, when applying 3000 N of force to two points at the back of the chassis in opposite directions, is 63,9 mm. Based on the results, torsional rigidity, which is 426,5 Nm/deg, could be calculated, however, in actuality torsional rigidity is somewhat smaller. This result could be considered optimal and so a long service time for the chassis is ensured, thus the first aim of the thesis is achieved. When analysing three documents: regulation No. 42 by the Estonian Republic’s Minister of Economic Affairs and Communications, which regulates the technological requirements for cars and equipment, regulation No. 37, which regulates building custom cars, and the Estonian Lada Club’s Championships’ rules, it became apparent that not only does the hobby vehicle no longer correspond to the technological requirements for cars in the Estonian Republic due to the amount of modifications, but it can also not be registered as a custom car. In order to legally drive the car it needs to be presented for testing to a Road Administration technical service or expert; upon receiving a positive evaluation the Road Administration will issue the appropriate custom car paperwork.

Item Type: thesis
Advisor: Aimar Lukk
Subjects: Transport > Automotive engineering > Car construction
Transport > Automotive engineering > CATIA program
Transport > Automotive engineering > Fundamentals of motor vehicle design
Transport > Automotive engineering > Car construction > Technical requirements for cars
Divisions: Institute of Engineering > Automotive Engineering
Depositing User: Tanel Oidermaa
Date Deposited: 18 Jun 2015 08:21
Last Modified: 18 Jun 2015 08:21
URI: http://eprints.tktk.ee/id/eprint/1016

Actions (login required)

View Item View Item